XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)

Stils 1960
View Gallery
17 Photos
Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-049

Jeanne Lanvin.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-050

SLouis Feraud.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-048

Guy Laroche.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-051

Ungaro.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-052

Valentino.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-069

Modele Pegija Mofita Rūdija Hernraiha tērpā.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-070

Modele Pegija Mofita Rūdija Hernraiha tērpā.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-071

Modele Pegija Mofita Rūdija Hernraiha tērpā.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-092

Katrīna Denēva Andrē Kurēža kleitā. 1967.

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-089

Andrē Kurēža kolekcija

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-088

Andrē Kurēža kolekcija

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-087

Andrē Kurēža kolekcija

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-086

Andrē Kurēža kolekcija

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-011

Andrē Kurēža kolekcija

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-012

Andrē Kurēža kolekcija

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-013

Andrē Kurēža kolekcija

Stils 1960
XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (I daļa)
style60-025

„Viss pāriet,” saka gudrais ķēniņš Zālamans. To apliecina XX gadsimta 60. gadi. Un vēl par attaisnojumu kalpo šiem gadiem piešķirtais tituls „svingojošie”: swing burtiskā tulkojumā nozīmē „mainīties”.

Tie bija seksuālās revolūcijas gadi, tas bija laiks, kad, svinga ritmiem skanot un kosmosā palaistām raķetēm dārdot, radās jauniešu kultūra un Londona kļuva par modes galvaspilsētu.

Stils 1960Stils 1960

Swinging London

Apzīmējums „svingojošā Londona” pirmo reizi parādījās XX gadsimta 60. gados žurnālā Time, bet nedaudz vēlāk izskanēja Vogue redaktores Diānas Vrilandes zīmīgajā frāzē: „Londona šobrīd ir visvairāk svingojošā pilsēta pasaulē.” Lasi: vismodernākā.

Aristokrātiska elegance sajaucās ar bezrūpību. Galvenie varoņi bija Beatles un Rolling Stones, automobiļi Austin Mini Cooper un Jana Fleminga grāmatu personāžs Džeimss Bonds. Par novecojušiem tika pasludināti tikumi, bet uz pjedestāla celti jauni elki – tievas modeles īsos bruncīšos un garmataini muzikanti žaketēs bez apkakles, kurpēs ar spicu purnu un šaurām kaklasaitēm. Valdīja uzspēlēta vulgaritāte, tika apsveiktas skaļas sarunas par seksu un vēdīja marihuānas dūmi. Ne jau velti slavens kļuva secinājums: „Ja atceraties 60. gadus, tas nozīmē, ka tolaik neesat dzīvojis…”

Stils 1960
20.gs. 60.gadu ilustrācija.

Modes preču veikaliņus atvēra jaunie modelētāji, kas piedāvāja jaunu – brīvu, daudzkrāsainu un eksotisku stilu. Modes veikali bija koncentrēti Kings road un Carnaby street, ko sauca par Peacock Alley (“Pāvu aleja”). Ap 67. gada vidu modes preču veikaliņu skaits Londonas centrā pārsniedza divus tūkstošus. Pilsētā notika daudzas modes skates. Jauno mākslinieku, dzejnieku, dramaturgu, fotogrāfu, modelētāju, kinozvaigžņu un popmūziķu pašapliecināšanās noritēja pilnā sparā. Viņi bija radījuši savu dzīves stilu. Visa pamatā bija brīvība – brīvība no sociālajiem nosacījumiem, mīlestības un jaunrades brīvība, brīva narkotiku lietošana.

Negudrā meitene un mods

Nobriedušu skaistuli ar kuplām krūtīm un platiem gurniem 60. gados nomainīja cita varone. Viņa bez žēlastības nogrieza garos matus, tos uzkasīja un sabužināja, uzvilka izaicinoši īsu trapecveida kleitiņu vai minisvārciņus, uzstiepa krāsainas zeķbikses vai pusgarās zeķes, paķēra čemodāniņa tipa somu un apkampusies ar puisi piegulošā žaketē devās pastaigā pa ielām, pa laikam iegriežoties barā vai kafejnīcā. Meitene nepavisam negribēja kļūt par mājsaimnieci un vēl mazāk vēlējās laist pasaulē bērnus. Viņa kategoriski negribēja kļūt pieaugusi!

Stils 1960

Franču mode orientējās uz sievieti, turpretī jaunajā modes centrā uzmanību pievērsa arī jauniem cilvēkiem. Radās pat subkultūra, kurai deva nosaukumu mods – modes (vārda „modernisti”, modernist saīsinājums). Viņiem patika dižoties neilona kreklos, ideāli pašūtās biksēs vai džinsos, mākslīgās ādas jakās un baltās zeķītēs. Viņu frizūras bija nevainojamas, par iemīļotu transportlīdzekli kļuva skūters.

Modes tendences

Sešdesmito gadu dominante bija apģērbu spilgtums un ģeometriski silueti. Atmiņā paliekoši aksesuāri: kreļļu un ķēžu tipa jostas kleitai vai blūzei, saulesbrilles neiedomājamos ietvaros, matu bantītes un lentītes… Topā bija mākslīgās skropstas un mākslīgie mati (parūkas un šinjoni), kā arī bižutērija.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Ja runājam par apaviem, tad par hitiem kļuva kurpes ar kvadrātveida purngalu un platiem papēžiem, ko bija izdomājis Rožē Vivjē.

Piekāpjoties novitāšu spiedienam, uzkasītie mati Babetes stilā pazuda. Britu frizieris Vidals Sasūns izdomāja ģeometriskus matu griezumus, to skaitā ultraīso Pixie cut (elfa griezumu). Ar tādu frizūru varēja „sēdēt un gulēt jebkuros laikapstākļos, braukt ar skūteri, skriet pa lietu, dejot līdz pārgurumam, gulēt sienā… Tā vienmēr izskatījās stilīgi: galvenais bija matus regulāri mazgāt. Un nevajadzēja nekādus matu ruļļus un matu lakas! Jāpiebilst, ka Sasūna matu šampūnam tika dots nosaukums „Mazgā un ej”.

Stils 1960
Vidals Sasūns veido griezumu Mērijai Kvantai. 1968.

Tā laika kosmētika – tāpat kā visas modes tendences – arī bija „brīva”. Sešdesmito gadu sākumā lūpas krāsoja spilgtas, bet desmitgades sākumā šo spilgtumu nomainīja gaiša pomāde. Galvenais akcents tika likts uz acīm, izmantojot liekās skropstas, dažādu krāsu ēnas, kontūrlīnijas.

Stils 1960
Zvaigžņu frizieris veido Mias Ferovas frizūru pirms filmas «Rozmarijas bērns» epizodes uzņemšanas.

… Sešdesmito gadu beigās jauniešu modi jau diktēja hipiji – puķu bērni. Novalkāti džinsi, ko rotā pērlītes, gari mati, spilgtas puķainas kleitas, brīvās mīlestības sludināšana, vairīšanās no realitātes. Kārtējā revolūcija. Un modē arī: parādījās dažādi stili – etno, folks, retro, unisekss, difūzais un džinsu stils.

Skandaloza detaļa

Īsie svārciņi bija maza no skata, bet visai nozīmīga sieviešu apģērba detaļa. Kurš bija pirmo minisvārciņu autors? Pēc vienas versijas, tā bija Londonas modiste Mērija Kvanta, kas ieviesa jaunu stilu Chelsey Look un radīja tērpu „īss, vēl īsāks, „degošs” garums” (bruncīši tika saīsināti līdz 23 cm).

Stils 1960
Ossie Clark.

Tolaik Londonā ļoti populārs bija dizainers Džons Beitss. Daudzi modes vēsturnieki uzskata, ka tieši viņš, nevis Mērija Kvanta ir īstais minisvārciņu radītājs. Savukārt citi speciālisti ir pārliecināti: minisvārciņu „tēvs” ir franču modelētājs Andrē Kurēžs. Viņš vēl piestrādāja, pievienojot svārciņiem ieloces, kabatas, rišas, siksniņas, lencītes un citas detaļas. Bet var būt minisvārciņu autore bija parasta meitene, kurai grīdas mazgāt traucēja „pieklājīgo” svārku garums, tāpēc viņa tos apgrieza…

1968. gadā svārciņus saīsināja līdz ultramini formātam. Bruncīšu platums pārsniedza to garumu. Franču feministes, ietērpušās šādos bruncīšos, kas īstenībā vairāk līdzinājās jostām, savās demonstrācijās skandēja: „Mini – tas ir apģērbs visiem!” un pieprasīja uz visiem laikiem likvidēt apakšveļu, bet no tērpa atstāt tikai mini. Lai apliecinātu savu apņēmību, dāmas un jaunkundzes vilka nost krūšturus un biksītes un, pūļa kliedzienu pavadītas, tās meta tieši uz bruģa, žandarmiem zem kājām.

Stils 1960
Alice Edeling.

…Sākās minisvārciņu uzvaras gājiens pasaulē. Tie iemantoja aizstāves un pielūdzējas. Kārtējā modes revolūcija no podijiem izgāja ielās un izvērtās par masveida kustību.

Mērija Kvanta. Modiste no Čelsijas

„Nebaidieties būt vulgāra, baidieties būt garlaicīga.” Šo žurnāla Vogue redaktores Diānas Vrilandas izteikto domu kā dzīves un daiļrades devīzi pārtvēra angļu modiste Mērija Kvanta. Viņa izvirzīja savu aforismu: „Laba gaume – tā ir nāve. Vulgaritāte – dzīvība.”

Stils 1960
Mērija Kvanta ar modelēm.

Sava veikala Bazaar skatlogā Londonas rajonā Čelsija viņa izlika svārciņus, kuru garums bija 10 cm virs ceļgaliem (tas ir klasiskais mini garums). Šos bruncīšus izpirka vienas dienas laikā. Mērija tika pasludināta par minisvārciņu autori. Taču viņa uz šo augsto godu nepretendēja. Un paskaidroja, ka svingojošās meitenes gluži vienkārši padarījusi modernas.

Stils 1960
Salons Bazaar.

Kvantai 1966. gadā piešķīra Britu impērijas ordeni – par Londonas stila popularizēšanu un ekonomikas attīstīšanu. Taču daudzi apgalvoja, ka apbalvojumu viņa saņēma arī par bēbīšu bumu: gadu pēc Mērijas Kvantas minimodeļu demonstrēšanas Lielbritānijā palielinājās dzimstība. Savā Bazaar Mērija lika lietā amerikāņu novitāti: izmēru marķēšanu. Katram izstrādājumam tika norādīti augumu, krūšu apmēru un vidukli raksturojošie dati. Turklāt viņa piedāvāja ideju par komplektiem: dāma pati izvēlējās apģērbu, to komplektējot. Veikals kļuva superpopulārs, bet Čelsija – par modes centru. Viņa izgudroja nevis apģērba stilu, bet dzīves stilu un tempu. Pat Mērijas modeļu skates noritēja džeza ritmā…

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Vēl tikai jāpiebilst, ka, no karalienes rokām saņemot apbalvojumu, Mērija Kvanta bija tērpta minisvārkos un bez cepures. Viņai bija tikai 32 gadi…

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Stjuartes formas tērps Bedfordšīrā.

Rūdijs Gernreihs. Eksperimentētājs avangardists

Mērija Kvanta sešdesmitajos gados radīja attiecīgā brīža modi, bet Rūdijs Gernreihs strādāja rītdienai – bija progresīvs, saviļņojošs modelētājs, kas izmanto jaunās tehnoloģijas. Viņš modes pasaulei bija tas pats, kas Stenlijs Kubriks ar savu „Kosmisko Odiseju” kino pasaulei.

Stils 1960
Rūdijs Hernraihs.

Nākamo eksperimentētāju ietekmēja mākslinieki avangardisti no Vīnē aizvadītajiem pusaudža gadiem un balets. Tieši balets raisīja modelētāja vēlmi apģērbu padarīt maksimāli ērtu, tādu, kas netraucē kustības. Bet ķermeņa atbrīvošanu viņš saprata burtiski. Rūdijs 1964. gadā parādīja sensacionālu kombinezonu kolekciju uniseksa stilā, sieviešu peldkostīmus ar atkailinātu augšdaļu, kā arī apakšveļu – miesas krāsas bodijus no elastīga poliamīda.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960Stils 1960Pēc tam viņš demonstrēja arī caurspīdīgas sieviešu blūzes, kuras valkājamas bez krūštura, un caurspīdīgus krūšturus ar mīkstām bļodiņām. No amerikāņu dizaineriem viņš bija pirmais, kas izmantoja sintētiku, vinilu un plastītu caurspīdīgiem ielaidumiem kleitās, apavos un rotājumos. Gernreiha kleitas bija tik atkailinātas, ka policija arestēja sievietes, kas iedrošinājās publiskā vietā parādīties „sabiedrības gaumi aizskarošā” izskatā.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Viņa modeļiem raksturīgas struktūrformas, akcentētas konstruktīvas līnijas, audumi ar spilgtiem ģeometriskiem rakstiem vai kontrastējošām faktūrām. Viņš radīja uz brīvību un individualitāti balstītu antimodes estētiku.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Andrē Kurēžs. Kosmoss nav tikai priekšnojauta

Sešdesmito gadu vidū Parīze beidzot revanšējās, augstā mode tur nostiprināja savas pozīcijas. Jauniešu mode uz franču podijiem parādījās, pateicoties Andrē Kurēžam. Šis arhitekts, kas būvēja tiltus, bija pārņemts ar futūrismu un sapņoja par ekstravagantu apģērbu veidošanu.

Stils 1960
Andrē Kurēžs savas modeles 1968.-69.gada ziemas kolekcijas skatei saģērba kā kosmonautus.

Lai sapni piepildītu, viņš 10 gadus strādāja par augstās modes ģēnija Kristobala Balensiagas asistentu. Ieguvis nenovērtējamu pieredzi, Andrē ar pateicību atstāja Skolotāju un 1961. gadā atvēra savu modes namu Maison de Couture. Andrē, pamatojoties uz stingri iezīmētām līnijām, Balensiagas ģeometriju noslīpēja līdz lakonismam: baltiem tērpiem nekādu rotājumu, ja nu vienīgi akcentam kādu puķi. Un nekādu garu svārku. To vietā – paša izdomātais bikškostīms (turklāt vīriešu analogu viņš nekopēja). Vai saīsināti svārki – arī paša izdomāti (tāda ir viena no modes vēsturnieku versijām). Pie īsa mākslīgās ādas mēteļa un kleitas viņš piedāvāja vilkt adītas vai mežģīņotas zeķbikses, līdz ceļgaliem garus zābakus bez papēžiem. Viņa novitātes tika uzņemtas ar sajūsmu.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Kosmiskās telpas apgūšana un cilvēka lidojums kosmosā Andrē dziļi saviļņoja un iedvesmoja.

Stils 1960
Andrē Kurēža kolekcijas reklāmā izmantots prototips Ferrari 512 S Pininfarina. 1969.

Pateicoties šai kolekcijai, Andrē Kurēža vārds uz visiem laikiem tika ierakstīts modes industrijas anālēs. Dizainers bija izvēlējies ārkārtīgi ekstravagantu risinājuma veidu: tajā dominēja kvadrāti, trapeces un trijstūri. Sieviešu svārki beidzās krietni virs ceļgaliem, tērpi bija veidoti no tiem laikiem ļoti neparastiem materiāliem: vinila un sintētiskiem audumiem.

Stils 1960
Šo kolekciju raksturo vienlaidu piegriezuma vilnas kostīmi un zābaki ar plānu zoli.

Stils 1960Stils 1960

Turklāt kolekcija izcēlās ar kliedzošām krāsām. Kurēžs bija piemeklējis arī īpašas manekenes – kalsnas „mēnessmeitiņas” plakanām krūtīm, šauriem gurniem. Ķiverēm līdzīgās galvassegās, sudrabotā apģērbā un baltiem vinila zabaciņiem kājās viņas izskatījās pēc citplanētietēm.

Stils 1960Stils 1960

Tā bija pirmā jauniešiem adresētā haute couture kolekcija. Bet prêt-à-porter grupā Andrē piedāvāja trapecveida minikleitas bez akcentētas vidukļa līnijas un žaketes ar divrindu pogām. Novatoriska bija arī Kurēža piegriezuma tehnika: piemēram, plecu vīli viņš pārcēla uz priekšu, bet bikšu sānu šuves – uz ierasto buktes vietu.

Viņš ieviesa aksesuāru, kas kļuva par dižpārdokli: plastmasas brilles, kas šauruma dēļ tika dēvētas par eskimosu acenēm.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Pako Rabane. Papīra un metāla cildinātājs

Sintētikas izmantošanā par Kurēžu tālāk gāja Pako Rabane. Viņš kļuva par īstu modes revolucionāru (acīmredzot tādējādi izpaudās mātes komunistes iepotētais dumpīguma gars).

Stils 1960
Pako Rabane.

Pirmā Pako Rabanes kolekcija ar nosaukumu „12 kleitas no mūsdienīgiem materiāliem, kas nav derīgi valkāšanai” tika demonstrēta Parīzē 1966. gadā. Viņš rādīja tērpus no papīra, plastikāta un alumīnija. Par nākamajiem Pako projektiem kļuva putekļmēteļi no spalvām, apģērbi no ādas un metāla, bruņukrekli.

Stils 1960Stils 1960

Dizainers daudz strādāja ar papīru, jo uzskatīja, ka tas ir nākotnes apģērbu materiāls. Viņš modeļus rotāja ar izkaltētiem ziediem un metāla mežģīnēm. Un uzskatīja, ka apģērbs ir materiāls apvalks, kuru var darināt no jebkā, jebkam, jebkurā formā.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960Daudzi atceras viņa metāla kleitas, kas darinātas filmas „Piedzīvojumu meklētāji” (1967) varonei. Un, protams, tērpus, kas veidoti Džeinai Fondai kinolentē „Barbarella” (1968). Tie tika atzīti par visseksuālākajiem sešdesmito gadu filmās.

Stils 1960Sievietes Pako Rabanes veidotajās alumīnija kleitās pārspēja iztēli. Bet modelētājs teica, ka nepieciešamību veidot šādus tērpus diktējusi cīņa par dzimumu līdztiesību: sievietei bruņukreklā nav tik viegli nodarīt pārestību. Un piebilda: „Es viņu ietērpu bruņukreklā, iedevu rokā zobenu un nazi, atbalstot ideju, ka brīvība ir jāizcīna…”

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Ar viņu sākās skandāli augstās modes aprindās un arī tās nākotne. Ar viņu sākās modes kā diktāta noraidīšana, tās pārvēršana par mākslu, tādu modeļu radīšana, kas ir cienīgi ieņemt vietu muzejā. Piebildīsim, ka viņa modeļi jau atrodas Filadelfijas un Ņujorkas muzejos.

Stils 1960
Pako Rabane savas kolekcijas skatē. 1969.
Pjērs Kardēns. Atradumu karalis

„Kosmiskajam” stilam pievērsās arī Pjērs Kardēns. Viņš 1964. gadā demonstrēja kleitas ar metāla un plastikāta elementiem. Izdomāja īsu sarafānu no trikotāžas, sintētiska auduma vai ādas arī milzīgiem piedurkņu izgriezumiem, kas sasaucās ar viduslaiku karalieņu tērpiem. Tie bija apdarināti ar dekoratīvām nošuvēm un gluži kā Kurēža modeļos – tik apaļi, ka šķita iezīmēti ar cirkuli. Šo sarafānu varēja valkāt gan kā autonomu tērpu, gan kopā ar džemperi.

Stils 1960
1967.gada kolekcijas reklāma.

Par Kardēna vizītkarti šajā laikā kļuva ģeometriskas piegriezuma līnijas un ģeometrisks dekors. Bet 1967. gadā kuturjē demonstrēja kleitas ar reljefiem rakstiem. Tās papildināja gari cimdi.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Viņu pamatoti uzskatīja par novatorisku atradumu karali. Tieši Pjērs Kardēns Beatles puišiem veidoja garās žaketes bez apkaklēm un šaurās pogājamās bikses. Viņš izgudroja melnas zeķes un zābakus ar gariem stulmiem, „maisa” tipa kleitas. Kardēns ir tulpveida un muciņveida svārku, puķainu kaklasaišu, ķiverveida cepuru autors. Viņš piedāvāja komplektā ar minikleitu vilkt kājām piegulošus garus zeķzābakus. Minisvārki+zābaki bez papēžiem+zeķbikses (mežģīņu, krāsainas, ar zīmējumu vai ornamentu) – tāds bija jaunais Kardēna piedāvātais siluets, kas gluži kā savulaik Diora new look mainīja veselas paaudzes dzīves un uzvedības stilu.

Stils 1960Stils 1960Stils 1960

Aviokompānijas Olympic Airlines stjuaršu formas tērps. 1969.

Sešdesmitajos gados Kardēnu dēvēja pat par „avangardisku modelētāju”. Tomēr jāatzīmē, ka viņa modeļi patērētāju prasībām atbilda vairāk nekā Kurēža un Rabanes darinājumi. Kardēnu modes dievs (vai varbūt dieviete?) bija apveltījis ar unikālu prognozēšanas talantu. Viņš ar precizitāti līdz pat šuvei, manžetei un apkakles veidam uzminēja klientu gaumi un avangardiskās idejas vienkāršoja. Tieši tas viņam nodrošināja komercpanākumus.

Stils 1960

Stils 1960
1969.gadā Pjērs Kardēns atrada kompromisu starp mini un uz neilgu laiku argriezušos maksi, padarot garo svārku apakšdaļu caurspīdīgu.

Turpinājums XX gadsimta 60. gadi: jaunas brīvības desmitgade (II daļa)

No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON