Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs

Charles Worth
View Gallery
32 Photos
Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-013

Kleita. 1872

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-018

Kleita. 1878

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-019

Kleita. 1882

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-020

Kleita. 1894

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-021

Kleita. 1888

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-022

Kleita. 1880

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-023

Imperatore Marija Fjodorovna Vorta darinātā kleitā. Atlass, zīds, samts, metālisks diegs. XIX gadsimta 90. gadi.

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-025

Imperatores Marijas Fjodorovnas kleita. Samts, mežģīnes. 1892

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-026

Imperatores Marijas Fjodorovnas kleita. Atlass, samts, plīšs, mežģīnes, bārkstis. XIX gadsimta 80. gadi.

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-027

Imperatores Marijas Fjodorovnas kleita. Samts, zīda un metāliski diegi, muarē lente, izšuvumi. XIX gadsimta 90. gadi.

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-028

Imperatores Marijas Fjodorovnas kleita. Samts, atlass, mežģīnes, zīda un sudraba diegi, pērlītes, izšuvumi. XIX gadsimta 90. gadi.

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-029

Kleita. 1892

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-030

Kleita. 1882

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-031

Kleita. 1876

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-032

Kleita. 1893

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-033

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-034

Tērps. 1889

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-035

Tērps. 1894

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-036

Kažoks. 1887

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-037

Kleita. 1889

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-039

Kleitas fragments. 1889

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-038

Tērps. 1890

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-040

Tērpa fragments. 1890

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-041

Kleita. 1878

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-044

Kleitas fragments. 1878

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-042

Kleita. 1890

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-045

Kleitas fragments. 1890

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-043

Kleita no dāmas ansambļa. 1893

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-046

Kurpes no dāmas ansambļa. 1893

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-048

Kleita. 1875

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-049

Kleita. 1875

Charles Worth
Čārlzs Vorts: novators, ciltstēvs
Charles-Worth-050

Kleitas fragments. 1875

Viņš izdomāja defilē. Pilnveidoja krinolīnu un izgudroja turnīru. Viņš kļuva par pirmo modes mākslinieku pasaulē un “augstās modes” ciltstēvu. Anglis Čārlzs Frederiks Vorts strādāja Parīzē.

Charles Worth
Grūta bērnība, smagu pārbaudījumu pilna jaunība

Viņš dzimis 1825. gada 13. oktobrī Lielbritānijā, Bournas pilsētiņā, pārtikušā ģimenē. Taču viņa tēvs aizrāvās ar alkoholu un kāršu spēli, pameta darbu un visu līdz pēdējam nodzēra. Vienpadsmitgadīgais Čārlzs devās uz Londonu, lai pats pelnītu sev iztiku. Viņš sāka strādāt kompānijā Swan and Edgar, kas piegādāja audumus sieviešu apģērbu šūšanai. Attapīgajam puisim uzticēja… skaitīt peļņu, bet vēlāk viņu iecēla par grāmatvedi. Pēc tam viņš strādāja firmā Lewis and Allenby, kas galvaspilsētu apgādāja ar zīdu. Čārlzs septiņus gadus ceļoja pa apģērbu veikaliem, darbnīcām, šūšanas ateljē… Bet brīvo laiku pavadīja Nacionālajā galerijā, kur vēroja tērpus meistaru gleznās un zīmēja skices. Jaunais Vorts drīz vien saprata, ka vēlas izdomāt sieviešu kleitas. Katrā ziņā greznas, ar bagātīgu apdari. Vēl viņš no visas sirds, dedzīgi ilgojās būt bagāts. Gūt tādus pašus panākumus kā klienti viņa darbavietā – ateljē vai veikalā.

Vorts arī saprata, ka jādodas uz modes galvaspilsētu – izdaudzināto Parīzi: tikai tur var kļūt slavens. Un 1845. gadā Vorts, lai gan ne vārda nezināja franciski un naudas bija pavisam maz, pameta Londonu un devās uz modes, kaprīžu un mīlestības pilsētu.

Charles Worth
Karjeras sākums

Divdesmitgadīgajam Vortam paveicās: visā Parīzē slavenajā veikalā Maison Gagelin viņu darbā pieņēma pats īpašnieks Gažlēna kungs. Čārlzs drīz vien kļuva par dārgo audumu un šaļļu labāko pārdevēju, bet 1850. gadā viņam atļāva veikalā atvērt gatavo apģērbu šūšanas nodaļu.

Par pirmo Vorta klienti, bet vēlāk par mūzu un sievu kļuva Maison Gagelin pārdevēja Marī Augustīna Vernē. Viņa ne tikai labprāt valkāja Čārlza izdomātos un šūtos apģērbus, bet, tērpusies tajos, arī apmeklēja dažādus pasākumus, taču galvenais – gāja pie bagātajām klientēm. Drīz vien viņas lūdza, lai modelētājs arī viņām pašuj kaut ko līdzīgu.

Charles Worth

Gadu pēc Maison Gagelin gatavo apģērbu nodaļas atvēršanas tika rīkota Londonas izstāde, kurā Čārlza projekti ieguva Grand Prix. Bet 1855. gadā Vispasaules izstādē Parīzē Vortam piešķīra pirmās klases medaļu par oriģinālas konstrukcijas šlepi: tā plūda nevis no vidukļa, bet no pleciem, tērpam piešķirot jaunu siluetu.

House of Worth, Meternihs, imperatore

Vorts 1858. gadā ar investora, zviedru baņķiera Oto Boberga palīdzību atvēra darbnīcu House of Worth на Rue de la Paix (1871. gadā Čārlzs zviedra daļu atpirka). Modes dāmu uztverē tā nepavisam nebija pati prestižākā vieta. Bet Vorts šuva tērpus, orientējoties uz augstāko aprindu dāmu gaumi. Šis bija grezns modes preču veikaliņš un reizē salons. Savas klientes Vorts sagaidīja ar rembrantisku bereti galvā, nevis kaklasaiti, bet šalli ap kaklu, nevērīgi elegantā, nedaudz bohēmiskā tērpā.

Charles Worth
Dānijas princese Aleksandra Vorta darinātā kleitā. 1863

Pret topošajiem modeļiem te izturējās kā pret mākslas darbu. Tāda bija Vorta prasība. “Ražošanas” procesa pamatā faktiski bija roku darbs… Modē bija greznība un rokoko stils ar tā bagātīgo dekoru. Un no Vorta tērpiem strāvoja tieši tā laikmeta gars.

Charles Worth
Vorta darbnīca un krinolīna paraugs. 1860

Marī joprojām apmeklēja augstdzimušās dāmas. Reiz viņa Vorta darinātā kleitā ieradās pie Parīzē ieceltā Austrijas vēstnieka sievas firstienes Paulīnes Klementīnes fon Meternihas. Vorta kundze titulētajai dāmai parādīja arī vīra, tolaik ne pārāk slavenā modelētāja zīmētās tērpu skices. Firstiene, īsu brīdi šaubījusies, izvēlējās divas kleitas – vakarkleitu un ikdienas tērpu. Taču ar noteikumu, ka par abām maksās tikai 600 franku. Tas ir vienīgais gadījums, kad Vorta tērpi tika novērtēti tik zemu!

Charles Worth
Elisa Vanderbilta ballē Vorta darinātā kleitā 1883. gada 26.martā.

Vēstnieka sieva Vorta zīmētajā tērpā drīz vien ieradās valsts nozīmes ballē Tileriju pilī. Tā tik bija tualete! Kā savās atmiņās rakstīja pati Paulīne, “vakarkleita bija šūta no balta tilla ar sudraba izšuvumiem, rotāta ar sārtām margrietiņām no zāles pītā ligzdiņā. Manu vidukli ieskāva plata balta samta josta. Es biju nokaisīta ar briljantiem…” Paulīne bieži Vortam pasūtīja kleitas. Galmā viņu drīz vien sāka dēvēt par Šifona kundzi. Lai ko viņa uzvilka, tas tūdaļ tika pasludināts par “aktuālo dienas modi”.

Charles Worth
Austrijas imperatore Elizabete kleitā, kurā viņu kronēja par Ungārijas karalieni. 1867

Kleitai uzmanību pievērsa pati imperatore – Napoleona III sieva Eiženija Montiho. Pienācīgi novērtējusi savas draudzenes tualeti, viņa palūdza drēbnieka adresi… Un nedaudz vēlāk meistaru uzaicināja uz pili. Tā Čārlzs Frederiks Vorts kļuva slavens un drīz vien arī par “Viņas Augstības personisko drēbnieku un galma piegādātāju”. Protams, bija pieaugusi arī tērpu cena: lētāk par 1600 frankiem Vorta šūtu kleitu nopirkt nebija iespējams. Viņš uzskatīja, ka mode – tā ir māksla. Tērpu tekstils nekad neatkārtojās: speciāli katrai kleitai tika zīmētas auduma skices un sūtītas uz tekstilfabriku Lionā.

Charles Worth
Austrijas Elizabete Vorta darinātā kronēšanas kleitā ar korseti no zila samta un svārkiem no
sudrabota brokāta, ar bagātīgu mežģīņu un pērļu rotājumu. 1867
Pasūtītājas

Pavisam drīz par Vorta klientēm kļuva spožās operas dīvas Nellija Melba un Ženija Linda, aktrise Sāra Bernāra, augstāko aprindu slavenība Lilī Lengtrija… Viņš gādāja tērpus deviņām karaliskajām augstībām. Iespējams, tāpēc viņu sāka dēvēt par modelētāju karali un karaļu modelētāju. Viņa greznajos tērpos karalienes un imperatores redzamas slavenu mākslinieku gleznās. Arī Austrijas Elizabete (Sisī). Vorts viņai pašuva kronēšanas kleitu, to modelējot pēc ungāru tautastērpa motīviem. Tas bija brīnišķīgs tērps ar zila samta korseti un sudrabota brokāta svārkiem, ar bagātīgu mežģīņu un pērļu rotājumu. Un tādā krāšņā tērpā Elizabete Amālija Eiženija, Bavārijas hercoga Maksimiliana meita kāpa tronī.

Charles Worth
Austrijas imperatore Elizabete Vorta darinātā kleitā. Franča Ksavjē Vinterhaltera glezna. 1852

Vortam bija arī savas mīļās klientes. Imperatorei Eiženijai Suecas kanāla atklāšanas svinībām meistars pašuva 150 kleitas. Svinībās bija klāt arī Lielbritānijas karaliene Viktorija, kas saņēma tikpat daudz tērpu. Taču viltīgā britu karaliene savu garderobi atjaunoja slepeni, pasūtījumu izdarot inkognito, ar angļu tirdzniecības firmu starpniecību. Tērpi bija šūti no viena un tā paša auduma. Tāpēc prese glaimīgi rakstīja par karalienes pieticību…

Vortu burtiski lenca bagātās amerikāņu pasūtītājas. Tā laika žurnāli indīgi rakstīja: amerikānietes Eiropā interesējas tikai par slaveniem preciniekiem un Vorta tualetēm.

Charles Worth

Viņa fantāzija bija bezgalīga. Piemēram, princesei Matildei de Sagānai modelētājs izdomāja slaveno pāva kostīmu, kurā tā parādījās maskuballē. Zālē tobrīd bezdelīga koķetēja ar leopardu, lauvene sēdēja blakus gārnim, bet skudru ar sarunu bija pagodinājis tīģeris – tie visi bija Vorta tērpi.

Čārlzs pildīja arī Krievijas galma pasūtījumus. Starp viņa klientēm no Krievijas bija imperatora Aleksandra II neoficiālā sieva kņaze Jekaterina Jurjevska. Viņš šuva tērpus grāfienei Barjatinskai un viņas meitām. Vairāk nekā 30 gadus Vorta modes namā tērpus pasūtīja Aleksandra III sieva imperatore Marija Fjodorovna. Viņa tik ļoti uzticējās Vortam, ka pasūtījumu izdarīja, nosūtot telegrammu ar izmēriem. Audumu, fasonu, detaļas un nianses tika ļauts uzvēlēties meistaram pēc saviem ieskatiem.

Charles Worth
Imperatores Marijas Fjodorovnas kleita. Muarē, atlass, mežģīnes, sudraba diegs, pērles. 1894

Taču daudzas klientes Vortu ne visai ieredzēja. Viņš bieži uz pielaikošanu ieradās sapīcis, ar glaimošanu neizcēlās, bet fasonu izdomāja ekspromta veidā, pasūtītājas neuzklausīja, jo uzskatīja, ka tikai viņš zina, kādam jābūt stilam, piegriezumam, krāsai. Taču sievietes to pacieta: konkurentu Vortam nebija. Turklāt vēlme izmantot slavenā modelētāja pakalpojumus ņēma virsroku.

Charles Worth
Kleita. 1888
Vorta jauninājumi

Vorts pusgadsimtu bija Parīzes modes noteicējs. Šajā laikā viņš tērpu veidošanā un pasniegšanā ieviesa daudz jaunumu.

Charles Worth
Kleitas. 1887

Taisnību sakot, pasaulē pirmais kuturjē nekādu revolūciju modē neizdarīja. Vorts gluži vienkārši pilnveidoja tolaik visvareno krinolīnu. Modelētājs izdomāja ērtāku tā versiju, kas pēc formas atgādināja abažūru (un tieši tas izraisīja imperatores Eiženijas interesi). Tā bija salīdzinoši vieglāka metāla konstrukcija. Krinolīns no elastīgām tērauda stīpām, kas pa vertikāli savienotas ar platām kustīgām lentēm, dāmas atbrīvoja no apakšsvārkiem. Vorta krinolīns bija gan viegli uzvelkams, gan valkājams. Vēlāk Vorts kleitu padarīja priekšpusē plakanu, jo novāca stīpas, bet augstu ielocēs sakrokoto audumu pārvietoja uz mugurpusi. Tā radās kuplas kleitas ar turnīru – nelielu spilventiņu lejpus viduklim, kurš svārkiem piešķīra apjomu. Par šādu spilventiņu kalpoja neliels vates rullītis vai arī karkass no izliektām stīpām virs dāmas sēžamvietas. Par šo novitāti modes dāmas bija sajūsmā, un tā vairāk nekā 10 gadus bija hits. Tiesa, asprāši dāmas ar šādām turnīrām dēvēja par “zosīm”…

Pats Vorts bija praktisks un oponēja; “Dāmai nav vajadzīga laba gaume, viņai vajadzīga ticība, figūra un franki. Ticība – man; figūra – lai demonstrētu manus tērpus: franki – lai apmaksātu manus rēķinus.”

Charles Worth
Kleita. 1883

Par unikālu Vorta izgudrojumu kļuva “universālā” kleita. Tai bija noņemams ņieburs. Vieniem un tiem pašiem svārkiem tika pievienots slēgts ņieburs ar garām piedurknēm, V veida izgriezumu, ar lielu ovālu dekoltē un bez piedurknēm. Tādējādi dāma ieguva vairākas kleitas – vizītēm, pusdienām, ballēm.

Vorta kundze ne tikai valkāja vīra veidotos tērpus. Viņa bija pirmā, kas salonveikalā House of Worth sāka demonstrēt veselas kolekcijas (vēlāk viņai pievienojās mcitas modeles). Tā radās manekenes profesija, bet Čārlzs izdomāja defilē.

Visi drēbnieki pasūtīja pastāvīgo klientu mēriem atbilstošus manekenus, bet Vorts nolīga dubliermeitenes, viņas piemeklējot atbilstoši to savu pasūtītāju tipāžiem, kuras negribēja daudzkārt nākt uz pielaikošanu. Pateicoties manekenēm un mēriem, Vorts varēja izpildīt pasūtījumus no klientēm, kuras bija redzējis tikai fotogrāfijā.

Vorts pirmais ieviesa sezonālās kolekcijas. Gadā dienasgaismu ieraudzīja ne mazāk kā pieci tūkstoši greznu kleitu modeļu.

Charles Worth
Kleita. 1888

Viņš pirmais ieviesa licencētu kopiju veidošanu citiem iedzīvotāju slāņiem, ne tikai galmam; savu modeļu paraugus pārdeva ateljē un lielajiem veikaliem visā pasaulē. Bija pirmais, kas sāka gluži kā gleznotājs savus modeļus “parakstīt”: Vorts kleitām piešuva lentīti ar ieaustu vārdu. Modernā etiķete norādīja uz autoru un uzsvēra apģērba īpašnieka augsto statusu.

…Čārlzs Frederiks Vorts nomira 1895. gadā un tika apglabāts Parīzē. Par House of Worth vadītājiem kļuva viņa dēli Žans Filips un Gastons, kas turēja godā šī nama tradīcijas un tās ievēroja. Žans Filips kļuva slavens, pateicoties elegantām balles kleitām ar greznu un grūti izpildāmu apdari. Kamēr namu vadīja dēli, tas zēla un plauka. 1945. gadā Vorta vārds tika pārdots uz Angliju. Drīz vien House of Worth beidza pastāvēt.

Charles WorthCharles Worth

No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON