Provokācijas karaliene

2012. gadā vasarā Francijas galvaspilsētā Parīzē atvērts modes salons Schiaparelli. Tas atrodas Vandoma laukumā. Te savulaik bija Elzas Skiaparelli modes preču veikaliņš. Ar viņas vārdu saistīts vesels pasaules modes laikmets, kas uzplaukumu piedzīvoja XX gadsimta 30. – 50. gados. Sākusies zīmola atdzimšana, par ko apsolījis rūpēties itāļu miljonārs, markas Tod’s dibinātājs un nama Schiaparelli jaunais īpašnieks Diego Della Valle.

Elsa Schiaparelli
Šajā vakarkleitā akcents likts uz bagātīgi izšūto un sarežģīti sasieto banti Skjapas iemīļotajā sārtajā krāsā. Foto: Horsts P. Horsts.

Dzīvokļa izstādes noformēšanā izmantoti mākslinieka Pjera Letana zīmējumi, tur ir apzeltītas kolonnas, mīkstie dīvāni fuksijas krāsā, kumodes omāra formā un Salvadora Dalī skulptūras. Šo zīmolu Della Valle nopirka jau 2007. gadā. Kā viņš atzinies, nama atklāšanu paātrinājusi izstāde Schiaparelli & Prada: Impossible Conversations („Skiaparelli un Prada: neiespējamie dialogi”). Tā bija atvērta Ņujorkas The Metropolitan Museum of Art no 2012. gada 10. maija līdz 19. augustam un noritēja ar lieliem panākumiem.

Ir vērts vērīgāk ieskatīties unikālajā un ne reizi vien citētajā pirmavotā.

Elsa Schiaparelli
Skjapa pašas veidotajā modelī ar tauriņa veidā adīto balto banti. 1927

…Elza Skiaparelli nāca pasaulē 1890. gadā Romā, bagātā, nedaudz ekscentriskā aristokrātu ģimenē. Stūrgalvīgā un nepaklausīgā meitene augsti izglītotos vecākus kaitināja. Lai viņiem izpatiktu, Elza cītīgi apguva mūziku, valodas, Itālijas vēsturi un kultūru, Austrumu mākslu.

Elsa Schiaparelli
Skjapa pašas dizainētā vakarkleitā. Foto: Mens Rejs. 1934

Viņa mācījās slēgtā katoļu pansionātā Šveicē, ieguva izglītību Romā. Kad pienāca pirmā mīlestība, vecāki uzskatīja, ka izredzētais nav pietiekami dižciltīgs un romānu ar viņu nekautrējoties pārtrauca. Elza viņiem to nepiedeva. Pārcēlās uz Londonu. Pa ceļam apstājās Parīzē, kur iemīlējās un spoži sevi parādīja pirmajā ballē, kurai kleitu šuva pati. Viņa nopirka tumši zilu krepdešīnu un uzmeistaroja tērpu: aptinās ar audumu un sasprauda ar kniepadatām. Panākumi bija satriecoši: daudzas dāmas interesējās, kas ir šā šedevra autors, taču Elza modelētāja vārdu neizpauda. Tā būtu varējusi sākties viņas kā modelētājas karjera, ja ceļā nebūtu pagadījies teozofs, grāfs Viljams de Vends Kerlors. Elza steigšus ar viņu apprecējās. Ņujorkā, kurp jaunais pāris pārcēlās, piedzima meita Gogo, kā viņu nosauca Elza. Meitai konstatēja cerebrālo paralīzi, ārstēšana maksāja dārgi. Grāfs izklaidējās, aizsāka romānus, bet pēc tam ģimeni pameta.

Elsa Schiaparelli
Skjapa zīda kleitā ar plisētu ielaidumu un baltu spalvu apmetni. Foto: Mens Rejs.

…Meitas pediatrs Elzu iepazīstināja ar Gabrielu Pikabiju. Viņai Ņujorkā bija moderno Parīzes apģērbu veikals un vajadzēja darbiniekus, kas pārzina modi un mākslu, prot valodas un māk zīmēt. Elza bija ideāli piemērota. Tā viņa nonāca modes pasaulē, kur gribēja radīt neprātīgus apģērbus, kas nelīdzinātos esošajiem modeļiem. Bet viņas laiks vēl nebija pienācis. Tas sākās nedaudz vēlāk, kad Elza, sekojot Gabrielai, pārcēlās uz Parīzi. Kopš jaunības gadiem tik mīļajā pilsētā viņa iepazinās ar māksliniekiem, kuri viņu ietekmēja kā modelētāju. Starp tiem bija Kokto, Pikaso, Berārs, Dalī… Bet svētību ienākšanai modes pasaulē deva dižais Pols Puarē – gaumes noteicējs toreizējā Parīzē.

Elsa Schiaparelli
Elza Skiaparelli ar iedvesmu kārto „Parīzes pēcpuses” (Cul de Paris) ieloces. 1939

Būtībā Skiaparelli modelētājas karjera sākās ar svīteri, ko viņa pamanīja kādai klientei: uz melna fona bija uzadīta balta bante. Izrādījās, ka tas ir armēņu emigrantes darbs. Elza viņai pasūtīja veselu partiju šādu svīteru, kurus ātri vien izpirka. Par ieņemto naudu ātri atvēra savu ateljē, nolīga adītājas, un uz nākamajiem izstrādājumiem parādījās afrikāņu raksti, ģeometriski zīmējumi, abstrakcijas. Vēlāk no veikala Strauss tika saņemts solīds sporta tērpu pasūtījums. To izpildījusi, armēņu ģimene noorganizēja trikotāžas izstrādājumu fabriku, bet Skiaparelli kļuva slavena. Elza 1928. gadā atvēra savu pirmo veikalu Schiaparelli
– Pour le Sport. Tā radās nams Schiaparelli – pats trakākais pasaulē.

Viņa bija nolēmusi sievietes ietērpt praktiskos gatavos apģērbos, kurus var kombinēt. Vēlāk tiem tika dots nosaukums prêt-à-porter. Viņas sporta tērpos mierīgi varēja iet brokastīs lūgtiem viesiem, uz ballīti vai doties pastaigā. Elza nebija aizmirsusi arī svīterus. Kārtējā kolekcija publiku satrieca: to rotāja jūrnieku tetovējumi – čūskas, enkuri, ar bultām cauršautas sirdis. Viņa 1929. gadā izveidoja divdaļīgu peldkostīmu miesas krāsā, kas radīja šoku un sapulcēja rindu pie veikala. Un tā tas turpinājās: katrs jaunums vai kolekcija sacēla sensāciju… Bet tērpus veikalā ķertin izķēra.

Elsa Schiaparelli
Tauriņi „lidinājās” slavenajā kolekcijā „Mūzika”. 1937

Turpmākajās desmitgadēs Parīzi regulāri piemeklēja satricinājumi: temperamentīgā itāliete demonstrēja kādas idejas ietekmē radītās kolekcijas. Kā piemēru var minēt „Tauriņus”. Viņas skatījumā daiļā lidone simbolizē necilā kāpura pārvēršanos par skaistu radījumu. Šie tauriņi „lidinājās” uz kleitām, cepurēm, cimdiem, lietussargiem… Veidot „Elkdievības kolekciju” viņu iedvesmoja Botičelli gleznas. Kleitām un kostīmiem bija šaurs siluets, tās rotāja izšūtas lapas un plastmasas ziedi. Kolekcijā „Mūzika” pie jostām un cepurēm bija redzamas mūzikas lādītes, pie tērpiem un cimdiem – bungas atveidojošas pogas, izšūti mūzikas instrumenti un nošu zīmes… Īpašu vietu ieņem kosmosa tematika. Pateicoties tēvocim, astronomam Džovanni Skiaparelli, māksliniece ar to aizrāvās kopš bērnības. Tāpēc „kosmiskajā” kolekcijā pie kleitām un kostīmiem parādījās zvaigznes, atsevišķas zodiaka zīmes un veseli zvaigznāji. Vēl bija kolekcija „Cirks”, kurā atbalsojās amerikāņu cirka Barnum iespaidi, „Del arte komēdija”…

Elsa Schiaparelli

Tie nebija gluži vienkārši apģērbu modeļi. Tie bija ironijas un ekscentrikas pilni mākslas objekti. Daudzi tapa sadarbībā ar māksliniekiem sirreālistiem. Elza labprāt izmantoja viņu izdomātos tēlus. Tā radās šķietami ačgārni uzvilkta žakete; „kleita ar iluzoriem caurumiem”; šalles ar avīžu rakstiem. Vēl bija melni cimdi ar sarkanu manikīru vai kabatiņu sērkociņiem, kleita skelets ar anatomiskām detaļām. Arī skulptūras, monētas un akrobātus atveidojošas pogas, raupji vakarkleitu rāvējslēdzēji…

Elsa Schiaparelli
Skjapas veidota cepure.

Arī somas telefoni un bifštekveidīgas cepures, tintes pudeles vai kurpes ar augšupvērstu papēdi. Cepurapavu ideja radās Salvadoram Dalī, kad, fotografējot Galu, viņš joka pēc tai uz galvas uzstutēja istabas čību. Vēlāk šis joks papildināja Skiaparelli cepuru kolekciju.

Elsa Schiaparelli
Modele Skiaparelli kleitā. Foto: Džordžs Heiningens-Hjūens. 1935

Pēc Kristiāna Berāra skicēm Elza veidoja neparastas rotas. Pati slavenākā ir „kukaiņi” uz caurspīdīga stikla. Pēc Žana Kokto uzmetumiem viņa izdomāja žaketi ar apskaujošām rokām un kleitu ar maldinošu izšuvumu: divi profili veido vāzi ar puķēm.

Elsa Schiaparelli
„Šokējošajai Elzai” tipisks rotājums. Raugoties no attāluma, šķita, ka ap kalu lodā īsti kukaiņi.

Viņas darbus ietekmēja arī ilgā draudzība ar Salvadoru Dalī. Tieši pēc viņa skicēm tapa slavenā baltā kleita ar pētersīļa lapu ieskauto omāru, žakete, kuras kabatas izskatās pēc izvelkamām atvilktnēm, un daudz kas cits. Kad Elza aizrāvās ar optiskajām ilūzijām apģērbā, uz bāli zilas vakarkleitas Dalī uzzīmēja „izgaistošas asaras”: tās varēja pamanīt, tikai skatoties noteiktā leņķī un no noteikta attāluma. Vakarkleita ar redzamām un izzūdošām asarām tika iekļauta kolekcijā „Cirks”.

Elsa Schiaparelli
Elza Skiaparelli kopā ar Salvadoru Dalī.

Katrā detaļā viņa saskatīja atradumu savai fantāzijai. Piemēram, Luijs Aragons un Elza Triolē reiz viņai uzdāvināja aspirīna tablešu krelles. Rezultātā radās tablešcepures, kādas vēlāk ļoti bieži valkāja Žaklīna Kenedija. Pēc tam kad ekrāna zvaigzne Meja Vesta viņai uzmērīšanas vajadzībām nosūtīja savas figūras atveidojumu, radās sievietes figūru atdarinošs smaržu flakons Shoking. Tieši šī Holivudas dīva, kas bija slavena ar savu neparasto prātu, košajām ķermeņa formām un drosmīgajām manierēm, kļuva par Skiaparelli stila labāko reklāmu.

Elsa Schiaparelli
Smaržu „Šokējošās” reklāma. Mākslinieks: Verte. Flakona forma atkārtoja aktrises Mejas Vestas figūras aprises.

Holivuda ar Elzu pat parakstīja daudzgadu kontraktu par tērpu veidošanu filmām (pēc neprecīziem aprēķiniem kādām 30). Bet līdzīgs līgums ar Koko Šaneli tika lauzts. Abu sāncenšu attiecības tas siltākas nepadarīja. Par viņu „auksto karu” klīda leģendas. Taču viņas abas bija modes dievietes, abas ir iegājušas modes vēsturē: viena kā mazās melnās vakarkleitas un šika autore, bet otra kā provokāciju un šoka karaliene. Koko dāmām piedāvāja zēnisku siluetu, Skjapa izdomāja polsterus, kas vidukli vizuāli dara tievāku. Un drosmīgi apvienoja purpura, sarkano un olīvzaļo krāsu, tirkīzzilu žaketi apdarināja ar apmali burgundieša krāsā, vakarkleitai piemeklēja spilgti sarkanas zeķes, bet uz sārta fona zīmēja zaļu ornamentu…

Elsa Schiaparelli
Modele Šarija Herberta demonstrē Skiaparelli kleitu. Foto: Nina Lina. 1949

Četrdesmitajos gados Elza Skiaparelli emigrēja uz Savienotajām Valstīm, bet pēc atgriešanās secināja, ka modes pasaule ir mainījusies. Viņa sevi tajā neredzēja. Turklāt bija uzlēkusi Kristiāna Diora zvaigzne, viņa slavenais sievišķību, eleganci un smalkumu iemiesojošais New Look drīz vien aizēnoja Skjapas ekstravagantos modeļus. Viņas pēdējā skate „Šokējošā elegance” notika 1953. gadā. Pēc gada viņa modes namu slēdza.

Elsa SchiaparelliElsa Schiaparelli

Šaura melna kokteiļkleita ar bolero jaciņu un bolero fragments no kolekcijas „Cirks”. 1938

Elza Skiaparelli no šīs pasaules šķīrās 1973. gadā Parīzē. Enfant terrible haute couture apglabāja fuksijas krāsas zīda kostīmā, kā viņa to vēlējās.

…Viņa izdzēsa robežu starp fantāziju un realitāti. Viņa skaidroja sievietēm, ka var un vajag būt neatkārtojamām. Izaicinājums, epatāža, šoks. Tas viss raksturo Elzas Skiaparelli stilu un viņu pašu.

Elsa Schiaparelli
Elza Skiaparelli. Foto: Pīters Norts. 1935
No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON