Aleksandra Makvīna mežonīgais skaistums

Londonas muzejā Victoria & Albert bija sarīkota leģendārā Aleksandra Makvīna retrospektīvā izstāde Savage Beauty (Mežonīgais skaistums). Kā teica Meistara mantiniece Sāra Bērtona, šī bezprecedenta ekspozīcija “veltīta mūsu laika vistalantīgākajam dizaineram”, kas, tērpu skulpturālajās konstrukcijās izmantojot vēsturiskās atsauces, palīdzēja atdzīvināt angļu modi.

Alexander McQueenAlexander McQueen

Šī ir jau otrā romantiskā revolucionāra, epatāžas meistara darbu izstāde pēc viņa nāves. Pirmā notika gadu pēc dizainera aiziešanas, 2011. gadā. Toreiz Ņujorkas mākslas muzejā Metropolitan tika parādīta pilnīga Aleksandra Makvīna veidoto apģērbu kolekcija: no diplomdarba kolekcijas, kas 1992. gadā tika demonstrēta koledžā Central Saint Martin, līdz fināla kolekcijai, kurai sekoja mākslinieka nāve 2010. gadā.

Alexander McQueen
Aleksandrs Makvīns.

Londonā tika parādīti 240 tērpi un aksesuāri, kas tapuši ģeniālā brita 19 karjeras gados. Izstādes eksponāti tika sameklēti zīmola Alexander McQueen arhīvos Londonā, daļēji no Givenchy arhīviem Parīzē, kā arī privātajās kolekcijās.

Alexander McQueen
Centrā – kleita no kolekcijas „Pavasaris-vasara 1999”.

Makvīns tika uzskatīts par romantiķi. Tāpēc ekspozīcijas zālēm dots atbilstošs nosaukums: “Romantiskā gotika” un “Romantiskais primitīvisms”, “Romantiskais nacionālisms” un “Romantiskā eksotika”, “Romantiskais naturālisms”. Tā kā viņa romantisms izpaudās izsmalcinātībā, bet dažbrīd – biedējošās formās, arī zāles bija attiecīgi noformētas.

Alexander McQueen
Kolekcija „Pavasaris-vasara 2001”.

Agrīnie Makvīna darbi ar melno krāsu, metālu, aksesuāriem no sadomazohisma sērijas, krokodilu galvām apdarē personificēja vienu vienīgu tumsu, tāpēc ekspozīcijai tika piemeklēta attiecīga vide, tā sakot, atbilstošā tonī. Vienā no zālēm pie sienām bija blāvi, vecināti spoguļi. Cita telpa ļoti atgādināja kapliču, kurā sienas “rotāja” galvaskausi un kauli. Trešajā zālē jau varēja uzelpot: tā bija viduslaiku dzīvojamā telpa ar ozolkoka paneļiem un gaismekļiem…

Alexander McQueen
Kolekcija „Pavasaris-vasara 2001”.

Bet tad ekspozīcijas noskaņa mainījās. Droši vien laika gaitā manījās arī paša Makvīna noskaņojums. Vismaz tolaik, kad viņš uz žurnālista jautājumu, ko viņam nozīmē skotiskā izcelšanās, īsi atbildēja: “Visu!”

Dizainera nacionālais lepnums īpaši uzskatāms ir sezonas “Rudens-ziema 1995/96” kolekcijā Higland Rape un sezonas “Rudens-ziema 2006/07” kolekcijā Widows of Culloden. Abas kolekcijas atspoguļo Skotijas vētraino politisko vēsturi.

Alexander McQueen

Ādu un metālu nomainīja skotu rūtis sulīgās krāsās. Bet vēlāk parādījās pat japāņu audumu pasteļtoņi, maigās kimono līnijas un visbeidzot – puķu kolekcija.

Alexander McQueen
1. Kolekcija „Pavasaris-vasara 2003”. 2. Kolekcija „Rudens-ziema 2000/01”.

Sezonas kolekcijas viņš sāka demonstrēt 1994. gadā. Makvīns ievīstīja modeles celofānā, izdomāja grotesku grimu. Modeles uz podesta iznāca ar asiņainiem apsējiem, invalīdu, vampīru, miroņu izskatā. Savā pirmajā kolekcijā viņš rādīja bikses “bamsterus, kas noslīdējušas zem gurniem, kā arī asinīm un dubļiem apslacītu ādas topu. Šokējošo kolekciju un defilē dēļ modelētāju sāka saukt par “britu modes huligānu”.

Alexander McQueen
Kolekcija „Rudens-ziema 2008/09”.

Makvīns daudzējādā ziņā bija pirmais. Piemēram, sezonas “Pavasaris-vasara 1999” kolekcijas skatē viņš pārsteigtās publikas acu priekšā ar autorūpnīcas robotu palīdzību kleitu apšļāca ar krāsu. Vēlāk dizaineri cits pēc cita uzskatīja, ka modeles katrā ziņā uz podesta jāizlaiž ar krāsu noziestos tērpos.

Alexander McQueen
1. Коллекция «Осень-зима 2008/09». 2. Kolekcija „Rudens-ziema 2006/07”.

Pateicoties sezonas “Pavasaris-vasara 2001” kolekcijai VOSS, 2001. gads dizainera karjerā kļuva par lūzuma punktu. Podesta centrā Makvīns novietoja spoguļkubu. Kad zālē iedegās gaisma, skatītāji ieraudzīja savu attēlu. Viņi par to varēja tīksmināties divas stundas. Pēc tam spogulis saplīsa, un pie publikas iznāca modeles. Vienām galva bija apsaitēta, citām – kastveida “cepures”. Kleitas bija izšūtas ar putniem un puķēm.

Alexander McQueen

Makvīns bieži vilka paralēli starp dzīvnieku pasauli un cilvēku pasauli, aicināja būt harmonijā ar dabu. Šim tematam bija veltīta viņa pirmā kolekcija “Nihilisms” (“Pavasaris vasara 1994”). Šo tematu viņš turpināja kolekcijā Eshu ( “Rudensziema 2000/01”).

Alexander McQueen
1. Kolekcija „Pavasaris-vasara 2001”. 2. Kolekcija „Rudens-ziema 2006/07”. 3. Kolekcija „Pavasaris-vasara 2007”. 4. Kolekcija „Pavasaris-vasara 2007”.

Viss viņa kolekcijās vienmēr ir sarežģīts, pat ērmīgs, kā pārspīlētā teātra kostīmā. Taču virtuozi piegriezts un pašūts. Kolekcija “Rudens-ziema 2008-09” nav izņēmums. Tā galvenokārt veltīta pasaku karalienēm un prinčiem.

Alexander McQueen
Kolekcija „Rudens-ziema 2010/11”.

Sezonas “Pavasaris-vasara 2007” kolekcija Sarabande ir atsauce uz majestātisko un eleganto Georga Frīdriha Hendeļa deju “Sarabanda”, Goijas gleznotajiem portretiem, XX gadsimta sākuma sabiedrības lauvas Luizas Kazati estētiku. Un, protams, ir veltījums dārza ziedu skaistumam. Dažas kleitas bija burtiski austas no ziediem.

Kolekciju “Rudens-ziema 2009/10” Makvīns balstīja uz klasiskās melnās krāsas.

Alexander McQueen
Kolekcija „Rudens-ziema 2009/10”.

Ar kolekciju “Rudens-ziema 2010/11” Aleksandrs Makvīns it kā atvadījās no šīs pasaules. Ļoti skaisti. Kolekcijā ietilpa 16 viņa pabeigtie izstrādājumi, katrs unikāls. Lai gan tika pieteikta pret-aporter kolekcija, bija pilnīgi skaidrs: tie ir augstās modes paraugi. Sarežģīti drapējumi, ar rokām veikti izšuvumi, audumi ar žakarda zīmējumiem par mākslas darbu tematiku – tas viss izstrādājumus padarīja par mākslas darbiem. Protams bija arī mistiski aksesuāri par nāves tematiku. Arī dīvaini apavi.

Alexander McQueen
Kolekcija „Pavasaris-vasara 2008”.

Par izstādes kulmināciju kļuva piramīda, kurā, pateicoties projektoriem un spoguļiem, uzradās Parādība, kas, mūzikai skanot, lidinājās gaisā, bet pēc tam izzuda: Makvīna draudzene Keita Mosa baltā organzas kleitā. Tērps turpat tika arī parādīts. Vispār šī ekspozīcija nemaz nebija līdzīga izstādei tradicionālā nozīmē. Tā drīzāk bija izrāde, teatrāls priekšnesums ar mūziku, defilē ierakstiem, videoinstalācijām (kā Alexander McQueen skatēs). Tajā bija atspoguļoti dizainera dzīves un daiļrades pamatprincipi. Viņa aizraušanās ar pretstāves un reizē pretstatu – gaismas un tumsas, agresora un upura, dzīvības un nāves – apvienošanas estētiku. Tas, ka viņš godāja dabu, slavināja cildenu mežoni, kurā saskatīja pirmatnējo skaistumu. Viņu iedvesmoja XIX gadsimta mode un Viktorijas laikmeta gotika. Un viņš XXI gadsimtā drosmīgi iedzīvināja “tālās senatnes teiksmas”.

Alexander McQueen
1. Kolekcija „Pavasaris-vasara 1998” 2. Rudens-ziema 2007/08 3.Rudens-ziema 2007/08 4. Rudens-ziema 2006/07 5.Rudens-ziema 2010/11 6.Rudens-ziema 2010/11 7.Rudens-ziema 2010/11.

“Augstajai modei ir jāsatricina, jānoved līdz neprātam, jāatmodina kaislības un spēcīgas jūtas,” bija pārliecināts Makvīns. Un tieši pēc tā viņš visu mūžu tiecās. Lai atceramies kaut vai 2009. gada ziemu, kad viņš parādīja kolekciju “Pavasaris-vasara 2010” ar nosaukumu Plato’s Atlantis (“Platona Atlantīda”). Paša pārdomas par pasaules galu, grēku plūdiem, cilvēku atgriešanos okeānā, viņu pārtapšanu par reptiļiem acīmredzot dizaineru iedvesmoja tik lielā mērā, ka viņš radīja kaut ko neiedomājamu: neticamas būtnes ar mežonīgām matu sasukām, tērptas kleitās, ko rotā kobras, dīvainas zivis un dzīvnieki. Taču par galveno satricinājumu, šķiet, kļuva modeļu apavi. Tie bija botiljoni, kas atgādina zirga nagus. Jāteic, ka daudzas modeles drošības apsvērumu dēļ atteicās šos apavus pat uzmērīt. “Bruņneši” uz masīvas platformas un ar īpaši augstiem papēžiem pārsteidza, lai neteiktu, ka paralizēja: vai tiešām ar tādiem iespējams staigāt?! Taču pēc skates atskanēja ovācijas, eksperti skati nosauca par unikālu mākslas parādību, bet dizainers nespēja atvairīt tos, kuri alka šos apavus iegādāties. Makvīns gan nebija plānojis tos izplatīt. Tikai Lēdija Gaga saņēma atļauju uzaut “bruņnešus”: viņa ar tiem kājās filmējās klipā Bad Romance un šajos neparastajos apavos drošā gaitā soļoja arī pa modernām ballītēm.

Alexander McQueen
Kolekcija „Pavasaris-vasara 2010”.

“Tas, ko es cenšos ieviest modes pasaulē, ir sava veida oriģinalitāte,” reiz teica Aleksandrs Makvīns. Londonas izstādes atbalss noskanēja pa visu pasauli. Tā bija interesanta, unikāla un oriģināla. Ja to apmeklētu pats Makvīns, domājams, ka viņš būtu apmierināts ar šo “Mežonīgo skaistumu”. Varbūt saliktu vēl kādus trakulīgus akcentus…

Alexander McQueen
1. Kolekcija „Pavasaris-vasara 2010” 2. un 3. Kolekcija „Rudens-ziema 2010/11”.
No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON