Aleksandrs Makvīns. Augstās modes “nejaukais zēns”

Aleksandrs Makvīns, pateicoties savam radikālismam, jau ir atstājis visai dziļas pēdas modes vēsturē. Tieši viņš 1992. gadā izveda savas manekenes uz “mēles” tērptas biksēs ar šokējoši zemu jostasvietu. Tas tik ļoti pārsteidza un sajūsmināja skatītājus, ka visa pasaule tūlīt pat drudžaini sāka pazemināt bikšu jostasvietu. Citu reizi Makvīns uzaicināja uz skati par manekenēm meitenes invalīdes. Brīdis, kad uz skatuves iznāca Eimija Mallenza augstos koka zābakos ar iegrieztiem vīnogu ķekaru rotājumiem, kļuva par pagrieziena punktu minētajā Londonas skatē. Pēc izrādes tika paziņots, ka meitene abas kājas zaudējusi jau bērnībā, gada vecumā.

Alexander McQueen
Kolekcija „Ziema 2003”.

Šis britu dizainers, nomainījis Džonu Galjano, palīdzēja Parīzes modes namam Givenchy krasi celties uz augšu. Abas pirmās Givenchy kolekcijas apstiprināja, ka agent provacateur lieliski izjūt proporcijas un tādejādi var veidot ideālu piegriezumu. Drīz vien Aleksandrs parakstīja kontraktu ar savu visnopietnāko sāncensi Gucci. Pēc tam sāka izlaist apģērbu ar sava paša vārdu.

Alexander McQueen
Aleksandrs Makvīns.
Aleksandra Makvīna laimes putns

Alexander McQueenAleksandrs Makvīns ir notvēris savu laimes putnu. Jau 2006.–2007. gada rudens-ziemas kolekcijā Makvīns izmantoja putnu tēlus, kas sasaucās ar Marsela Roša (1934. gads) tērpiem. Bet Parīzes skatē pērnā gada oktobrī šķita, ka šā skotu mākslinieka fantāzijas lidojums ir bezgalīgs. Viņa veidotā 2008. gada pavasara-vasaras kolekcija ir tik metaforiska, ka Makvīna simbolu un tēlus nav nemaz tik viegli atšifrēt.

Alexander McQueen

Ērgļi modeļu ņieburos, īstas un uzdrukātas eksotisko putnu spalvas uz kleitām, maigi tauriņi uz kāju ikriem. Šā kuturjē varone ir sieviete putns, kas uzspurdzis augstu virs zemes. Makvīns veido arī variācijas par čūsku tematiem. Lietišķs kostīms no čūskādas ar iespiestu rakstu, pitona ādas jostas, korsetes, somiņas. Tas viss nedaudz atgrūž, bet vienlaikus pievelk. Tas ir seksuāli un vēsi.

Alexander McQueenIzmantojot vienkāršu rūtainu materiālu vai miesaskrāsas zīda blūzes kopā ar korsetēm, radīti pat dramatiski silueti un tēli, ko ieskauj gotiska aura. Metāla saltums un plasta „vienaldzība” strāvo no kleitas – karkasa, kurā ietērptā sieviete vairāk līdzinās atnācējai no citas pasaules. Ādas korsetes izskatījās kā bruņas, bet to visu vainagoja Filipa Treisija sirreālistiskās galvassegas.

Alexander McQueen

Ģeniālais huligāns

Lieni par Aleksandra Makvīna oriģinālajiem apaviem jūsmo, citi, ieraugot šī modes l`enfante terrible šedevrus, no brīnumiem sastingst, vēl citi ir sašutuši… Vārdu sakot, vienaldzīgo nav. Bet citādi jau nemaz nevar būt. Tāpēc ka tie ir ekstravaganti, tiem nekā līdzīga nav. Tie ir lieliski. Šo neiedomājamo modeļu autors taču pats deklarē: „Augstās modes uzdevums ir satriekt, novest līdz ārprātam, iekvēlināt kaislības, izraisīt spēcīgas jūtas…” Viņa augstā mode tieši to arī darīja: satrieca, iekvēlināja, izraisīja. Un tas pats turpinās arī tagad, bez viņa…

Alexander McQueen
Londonas modes nedēļā demonstrētā kolekcija „Pavasaris 1999”.

Šis „vienkāršo ļaužu” atvase – Londonas taksista un skolotājas dēls, šķiet, ir dzimis, lai pārsteigtu. Pirmo tērpa skici viņš uzzīmēja trīs gadu vecumā uz tapetes driskas. Sasniedzis septiņu gadu vecumu, māsu istabas sniegbaltās sienas izrotāja ar princešu zīmējumiem. Sešpadsmit gados pameta mācības un, uzzinājis, ka vajadzīgi skroderi, aizgāja no mājām. Šūšanas darbnīcā Anderson & Sheppard Londonas ielā, kur atrodas dārgo vīriešu skroderu darbnīcas, viņš pārsteidza meistaru ar to, ka vienā mirklī no vaskadrānas piegrieza fotogrāfijā redzamo prinča Čārlza žaketes precīzu kopiju. Turklāt puisis fotogrāfijai tikai uzmeta acis…

Alexander McQueen
Kolekcija tika demonstrēta Londonas modes nedēļā.

Pēc tam viņš pārgāja uz ateljē Gieves & Hawkes tajā pašā ielā, kur darbojās ar biksēm. Vēlāk strādāja pie teātra kostīmu meistariem Angels and Bermans. Viņš līdz pēdējam sīkumam apguva skrodera amatu, strādājot kopā ar japāņu dizaineru Koži Tacuno un ar Romeo Džilji. Visbeidzot, ieguvis izglītību prestižajā St. Martin’s modelēšanas un dizaina skolā Londonā, Aleksandrs Makvīns sāka justies kā dizainers. Un rīkoja savas skates, kas šokēja gan respektablu, gan daudz pieredzējušu publiku. Viņš kolekcijas veltīja Džekam Uzšķērdējam, Skotijas „izvarošanai”, vergiem, invalīdiem un garīgi slimajiem, pat Romanovu ģimenes nošaušanai.

Alexander McQueen
Kolekcija tika demonstrēta 2001. gada Londonas modes nedēļā.

Viņu dēvēja par balto zvirbuli, neciešamu bērnu. Bet 1996. gads atnesa sensāciju: „angļu modes huligānu” pasludināja par gada dizaineru (par šīs prēmijas laureātu viņš kļuva vēl trīs reizes). Drīz vien no televīzijas jaunākajām ziņām viņš uzzināja, ka „korporācijas LVMH vadītājs Bernārs Arno ierosinājis Aleksandru Makvīnu iecelt par Parīzes modes nama Givenchy radošo direktoru.

Alexander McQueen

Šim modes namam veidoto Makvīna pirmo kolekciju kritiķi uzņēma agresīvi. Taču indīgie raksti vecos klientus neatbaidīja. Vēl vairāk – piesaistīja jaunus. Makvīns notrauca putekļus no augstās modes, liekot uz to paskatīties gan ar ironiju, gan ar cieņu pret tās bagāto vēsturi. Īsā laikā Makvīns Givenchy namu pacēla jaunā līmenī.

Alexander McQueen
Kolekcija „2006 – 2007”.

„Es savus modeļus veidoju spēcīgām, neatkarīgām sievietēm, kas prot tos novērtēt. Modes žurnāliem maksā par to, lai tie teiktu: ir jāvalkā tas un tas. Bet mana sieviete necieš diktātu,” tā ne reizi vien teicis dizainers. Un patiesi, ir vajadzīgs spēcīgs un neatkarīgs raksturs un nosliece uz ekstravagantiem izlēcieniem, lai valkātu to, ko piedāvāja „Londonas bļauris”, kā viņu dēvēja.

Alexander McQueen
Kolekcija „2006 – 2007”.

Apaviem viņš pievērsās, noslēdzis kontraktu ar kompāniju Puma. Šai kompānijai viņš 2005. gadā izdomāja „kroseņu” kolekciju. Iekams zīmēt pirmos uzmetumus, Makvīns izpētīja cilvēka pēdas uzbūvi, lai apavus veidotu maksimāli ērtus. Taču bez draiskulībām viņš nespēja iztikt! Tāpēc zolē bija pirkstu iespiedumi, bet paši apavi šķietami sastāvēja no cīpslām un vēnām, kas stiepās visgarām pēdai un potītei.

Alexander McQueen
Londonas modes nedēļas ietvaros demonstrētajā Aleksandra Makvīna kolekcijā skaidri samanāmi tēli, ko 1934. gadā tika veidojis Marsels Rošs, kurš modelēm uz kleitas pleca „uztupināja” sarkanrīklītes.

Pēc četriem gadiem kopīgā projekta Alexander McQueen for Puma ietvaros dienasgaismu ieraudzīja otrā sporta apavu kolekcija. „Krosenes” izcēlās ne tikai ar koloristisko risinājumu (dominēja pelēkā un melnā krāsa, zilie toņi), bet arī ar garumu. Šie ādas un zamša apavi atgādināja bokserzābakus, bet tiem bija biezā „kroseņu” zole.

Alexander McQueen
Kolekcija „2006 – 2007”.

Absolūtu satricinājumu Makvīns sagādāja 2009. gadā, parādot 2010. gada pavasara-vasaras kolekciju Plato´s Atlantis („Platona Atlantīda”).

Alexander McQueenAlexander McQueenAlexander McQueen

Kad modelētājs veidoja šo kolekciju, viņu nodarbināja domas par pasaules galu, grēku plūdiem, cilvēku atgriešanos okeānā, pārtapšanu par reptiļiem. Pa „mēli” soļoja neredzētas būtnes ar pārpasaulīgām frizūrām, tērpos, kuri imitēja kobru, fantastisku zivju un dzīvnieku ādas rakstus. Šķita, ka šie radījumi ieradušies vai nu no pagātnes, vai tālas nākotnes, kurā ieskatīties ļauts tikai izredzētajiem. Modeļiem kājās bija botiljoni, kas atgādina zirgu nagus. Pēc publikas, kritiķu un pašu modeļu domām šie „bruņneši” (daudzi pat atteicās tos uzlaikot) nepavisam nebija piemēroti staigāšanai. Masīvā platforma un superaugstie papēži vedināja domāt par lauztām kājām un lauztu kaklu, nevis par modi…

Alexander McQueen
Kol. “Pavasaris-Vasara 2010”

Un tomēr pēc šova Makvīnam tika sarīkota ilgas ovācijas, eksperti defilē nosauca par unikālu mākslas parādību, bet dizainera studijā telefoni bija pārkārsuši: zīmola pielūdzējas tīkoja iegādāties satriecošās kurpes. Taču dizainers nemaz negrasījās izlaist šos oriģinālos apavus. Vienīgā, kurai viņš atļāva uzvilkt „zirga nagus”, bija Lēdija Gāga, kas tajos nofilmējās klipā Bad Romance, bet pēc tam ne reizi vien lepni ieradās tusiņos.

Alexander McQueen
Kol. “Pavasaris-Vasara 2011”

Britu impērijas ordeņa komandors izdarīja pašnāvību 2010. gada februārī, jo nespēja samierināties ar savas mūzas Izabellas Blovas un mātes aiziešanu. Tā paša gada pavasarī par nama Alexander McQueen radošo direktori kļuva Sāra Bārtona, kuturjē labā roka kopš 1996. gada. Viņa parādīja 2011. gada pavasara-vasaras sezonas kolekciju. Tie atkal bija neiedomājami apavi! Siksniņkurpes, kas ir veidotas it kā no putnu spalvām uz neredzētu lapu un puķu platformas. Un galvenais – ar šiem apaviem var staigāt, par veselību nebažījoties. Izrādījās, ka Makvīna skolniece ir sava Skolotāja cienīga. Viņas vadībā tika izdomātas kurpes… bez papēžiem, bet ar augstu platformu zem pirkstgaliem. Tās vairāk līdzinās pilnveidotam baroka kurpīšu modelim ar iedobi zem pēdas. Eksperti atzīmēja, ka Sāra pratusi ne tikai saglabāt markas dibinātāja tradīcijas, bet arī ļoti veiksmīgi tās izkopt tālāk.

Alexander McQueenAlexander McQueen

Kol. “Pavasaris-Vasara 2011”

To pierāda 2012./13. gada rudens-ziemas kolekcija ar kurpēm uz augstiem caurspīdīgiem papēžiem, kā arī ērtie rudens zābaki ar zemu zoli. Daudzi apavu modeļi izrotāti ar sprādzēm un izšuvumiem – firmas galvaskausu. Pavisam nesen Sāra parādīja 2013. gada pavasara vasaras kolekciju (99 modeļus!). Tajā ir košas kurpes ar šūnu apdruku medaini zeltainos toņos, ar eleganti izliektiem nagliņpapēžiem un pompozu, ekstravaganti caurspīdīgu platformu, kurā šķietami sastingušas medus lāses, ar caurspīdīgām zolēm, kas piepildītas ar krāsainām pērlītēm, ar šūnu ielaidumiem. Tie ir izaicinoši zābaki līdz gurniem…

Alexander McQueen
Kol. “Rūdens-Ziema 2012/13”

Un, visbeidzot, Alexander McQueen kolekcija 2013./14. gada ziemai. Formāta ziņā nelielā, žurnālistu vairumam slēgtā prezentācijā Parīzes Opéra Comique Sāra Bārtona parādīja tikai 10 paraugus (grūtniecības dēļ). Vintāžas elegance, ekspresija, novatorisms – viss atbilda modes nama garam, tikai bija nedaudz maigāks un sievišķīgāks.

…Viņš agri aizgāja, atstājot kolekcijas, kurām piemita nepakļāvība, savs nervs un dziļš dumpīgums.

Alexander McQueenAlexander McQueen

Kol. “Rūdens-Ziema 2011/12” un Kol. “Pavasaris-Vasara 2013”

 

No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON