Versace impērija: turpinājums sekos

Džanni Versačes vārds jau sen kļuvis par provokācijas un tāda līmeņa šokēšanas simbolu, kas robežojas ar mģenialitāti. Versače modes pasaulē ienāca spoži unm vērienīgi, bagātināja to ar jaunu izpratni par estētiku un pārvērta tik lielā mērā, ka ar viņa vārdu saistās jau trešā modes industrijas attīstības desmitgade.

Versace
Santo, Donatella un Džanni Versačes.

Džanni Versačes nākotne bija skaidra jau kopš bērnības. Mazais Džanni dievināja savas mātes Frančeskas ateljē atmosfēru. Čaklo modisti mazajā Redžiokalabrijas pilsētiņā Itālijas dienvidos pazina kā brīnišķīgu šuvēju. Dienu no dienas Džanni vēroja, kā māte kailus sieviešu ķermeņus rūpīgi ietina melnā samtā, ar spraužamadatām, ņemot vērā katru ķermeņa līniju, nostiprināja ieloces. Daudzus gadus vēlāk kādā no intervijām Džanni Versače teiks: “Jau tolaik es sapratu, cik svarīgi ir strādāt tieši ar ķermeni, lai redzētu, kā uz tā gulstas audums, kā sader ar fi gūras līnijām. Iespējams, ka tieši tur slēpjas kuturjē aicinājums.”

Versace
Džanni Versače un Keita Mosa 1995. – 1996. gada haute couture kolekcijas skatē.

Versačes estētika, kuras fenomenu raksturo dažādu stilistisko virzienu brīva kombinēšana, arī izriet no spilgtajiem bērnības iespaidiem – jūras un kalnu brīnišķīgās harmonijas, no šajā Itālijas daļā bagātīgi izkaisīto seno cietokšņu brīnumskaistajām drupām. Modes vēsturē visdrosmīgāko tērpu radītājs vienmēr labi izjutis, kā līdzsvaroti apvienojams no dabas patapinātais un rokām darinātais, dabiskais un sadomātais, reālais un mistiskais. Viņš pārkāpa šķietami nesatricināmos likumus – vienā tērpā apvienoja sarkano, zaļo un zilo krāsu, svītras un rūtis, mežģīnes un kažokādas. Turklāt viņa tērpi neizskatījās nemākulīgi darināti un bezgaumīgi. Viņš vienmēr iekšēji juta to robežu, aiz kuras šiks kļūst par vulgaritāti.

Versace
Donatella ar meitu Allegru sarīkojumā, kas veltīts Koko Šaneles 100. dzimšanas dienai, Ņujorkas muzejā Metropolitan 02. 05. 2005.

Astoņpadsmitgadīgais Džanni Versače jau cieši zināja, ka viņa vieta ir modes pasaulē. Pamazām viņš kļuva par mātes labo roku un vienlaikus attēloja uz papīra savas fantāzijas, veidojot citu par citu mākslotākus tērpus un domās tos pielaikojot slavenībām.

Godkārīgie sapņi drīz vien piepildījās. 26 gadu vecumā Džanni ieradās Milānā. Kamēr viņa brālis Santo krāja zinības grāmatvedībā un banku darbībā, Džanni ieguva pienācīgu izglītību mākslas jomā, bet abi kopā viņi sāka veidot nākamo Gianni Versace impēriju. 1977. gads kļuva par šīs modes markas dibināšanas gadu.

Versace
Silvestrs Stallone un Klaudija Šīfere fotografējās trauku reklāmā.

Pat būdams iesācējs, Versače ir pārāk lepns un ekstravagants, lai visas savas cerības saistītu tikai ar itāliešu publiku. Kopā ar brāli viņi izvirzīja daudz grandiozāku uzdevumu – iekarot pasauli. Savu pirmo kolekciju Džanni Versače aizveda uz Ameriku, jo uzskatīja, ka tieši tā vajag sākt – gūt satriecošus panākumus viņpus okeāna un atgriezties dzimtenē kā triumfatoram. Tā arī notika – Itālijā Džanni atgriezās kā slavens dizainers.

Versace
Eltons Džons fotografējies 1998. gada katalogam paredzētā reklāmā.

Versače uz modes pasauli negāja pa aplinkus ceļu, viņš uzreiz orientējās uz eliti un tiem, kas vēlētos pie tās piederēt. Viņš uzskatīja, ka mūsdienu kultūra ir nelielas izraudzīto saujiņas privilēģija, bet šie izraudzītie nāk no jaunbagātnieku vidus. Tieši viņiem pirmām kārtām ir adresēti dizainera modeļi. Spilgti, grezni, uzkrītoši – tādi, kas pilnībā atbilst viņu vēlmēm un gaumei, taču neviens pārspīlējums nepārkāpj pieļaujamo robežu un no visiem strāvo zināma humora piedeva.

Versače ar vieglu roku modes pasaulē ieviesa jēdzienu “supermodele”, viņš manekenes pārvērta par īstām zvaigznēm, kurām maksā pasakainus honorārus. Nebijis Versačes, viņas tā arī būtu palikušas par vienkāršām manekenēm. Bet Versače, kas sievietes skaistumu vienmēr dievināja, bija gatavs maksāt jebkuru naudu, lai uz “mēles” paša modelētajos tērpos sapulcinātu labākās no labākajām. Šī pieeja pilnīgi mainīja arī glancēto žurnālu vajadzībām rīkoto fotosesiju stilistiku.

VersaceVersace

Džanni Versače. 1994. – 1995. gada kolekcija

Džanni Versačes impērija straujā tempā kļuva par līderi labāko modes namu pulkā. Pat tad, ja tev aplaudē skatītāji un konkurenti apskauž, nedrīkst apstāties. Džanni to ļoti labi saprata un savu marku aktīvi virzīja tālāk. Ar zīmolu Versace tirgū tiek laisti luksusa klases apģērbi un jauniešiem adresēta līnija, moderni aksesuāri, parfimērija, kosmētika, pulksteņi, juvelierizstrādājumi, mēbeles un trauki. Attīstot savu marku, Džanni to darīja tikpat oriģināli kā šuva apģērbus. Aizsākot ekskluzīvas trauku līnijas ražošanu, viņš vairākas kastes ar šiem traukiem nosūtīja Silvestram Stallonem. Līdzīgu dāvanu saņēma arī Klaudija Šīfere. Atbildot uz šādu uzmanību, viņi abi labprāt un gandrīz par velti pozēja fotogrāfiem, piesegušies tikai ar Versace bļodām. Jāteic, ka abu slavenību karjerā tas ir nepieredzēts gadījums.

Versace
1992. gada pavasara un vasaras kolekcija. Modele: Linda Evandželista.

No pagājušā gadsimta 80. gadu beigām līdz 90. gadu vidum slavenā “medūza” – Versace zīme – kļuva pazīstama visā pasaulē. Līdz 1997. gadam Versace impērijā ietilpst vairāk nekā tūkstoš modes preču veikalu.

Apģērbu modeļi kļūst par bezgalīgās cilvēka fantāzijas spilgtu iemiesojumu. Pateicoties savai smalkajai nojautai un izsmalcinātajai gaumei, Versače vienotā veselā sakausēja visdažādāko mākslas virzienu – antīkās mākslas un renesanses, dekadences un futūrisma – elementus. Viņš vienmēr cenšas sievieti izvirzīt vispārējās uzmanības centrā. Starp viņa klientēm bijušas Elizabete Teilore, Džeina Fonda, Madonna, Kima Beisindžere, Šārona Stouna, princese Diāna… Paša Versačes vārdiem runājot, “steidzami tērpu pasūtījumi saņemti no lidmašīnas, no okeāna lainera, no dzīvokļiem, villām un restorāniem… Un kur tad vēl pavasara un rudens saieti, “Oskaru” dalīšana Amerikā, “Lauvu” pasniegšana Venēcijā, prēmiju piešķiršana Kannās…” Dažkārt Versačem pietrūka laika visu pasūtījumu izpildei.

Versace
Džanni Versače. Fall winter kolekcija. 1992

Džanni Versačem patika skaistas lietas, un viņš sev neko neliedza. Pārvēršot savus sapņus īstenībā, viņš pirka mājas un villas, ar mīlestību tās izrotāja. Mājas Milānā, Romā, Ņujorkā, villas Fontanelli pie Komo ezera un Casa Casuarina Maiami no ārpuses skaistuma ziņā neatpaliek no slavenām pilīm, bet iekšpusē vairāk līdzinās antikvitāšu muzejiem. Villas Fontanelli un Casa Casuarina kā atpūtas vietu bija iemīļojusi visa Versačes ģimene: pats Džanni, brālis Santo ar sievu un diviem bērniem, māsa Donatella ar vīru, meitu Allegru un dēlu Danielu, kā arī daudzie draugi un paziņas.

Versace
1. 1998. gada rudens un ziemas kolekcija. Modele: Naomi Kembela. 2. 1998. gada pavasara
un vasaras kolekcija. Modele: Kristi Huma.

Renesanses meistaru gleznu kolekcija, antīkās mozaīkas, senās ēģiptiešu statuetes, antīkās mēbeles – tas viss veidoja to mikroklimatu, ko bija iemīļojusi Versačes ģimene, kura, pateicoties Džanni talantam, bija izrāvusies no agrākās trūkuma pilnās dzīves. Taču nedz slava, nedz bagātība viņu nepasargāja no liktenīgās nāves. Karstā 1997. gada 15. jūlijā rītā pie Maiami villas nogranda divi šāvieni. Džanni Versači nošāva maniaks homoseksuālists Endrjū Kunanans.

Versace
Džanni Versače. 1995. – 1996. gada kolekcija.

Taču Versačes impērijai nebija lemts iet bojā. Pēc brāļa traģiskās bojāejas par radošo direktori kļuva viņa jaunākā māsa Donatella. Līdz 2001. gadam, pēc ietekmīgā laikraksta Women’s Wear Daily aptaujas rezultātiem, Versačes impērija starp savas kategorijas firmām vēl ierindojās pirmajā vietā. Bet 2004. gadā mehānisms, kuram inerci vairākus gadus piešķīra Džanni impulss, sāka buksēt. Izrādījās, ka vadīt visu modes namu Donatellai ir grūtāk nekā strādāt brāļa vadībā, un kādu laiku viņa meklēja talantīgu dizaineru, kas varētu kļūt par brāļa pēcteci. Taču Versačes namā nekad nav bijis pieņemts uzticēties kādam citam, izņemot ģimenes locekļus.

VersaceVersace

Par radikālu pārmaiņu pirmo signālu kļuva 2004. gada 30. jūnijs, kad Donatellas meitai Allegrai apritēja 18 gadu. Saskaņā ar Džanni Versačes testamentu viņa ir mantojusi lielu viņa īpašuma daļu – 50% akciju. Lai gan Allegrai nepatīk sev pievērst uzmanību, viņa nedomā pamest novārtā modi, par kuru savulaik ieinteresēja dižais tēvocis. Džanni ne reizi vien ir teicis, ka viņiem ir līdzīgi raksturi – abiem ļoti patīk grāmatas, glezniecība, mode –, un izturējās pret viņu kā savu meitu.

Versace
Krēsls Vanitas.

Versačes sasniegumi šķiet gandrīz vai neiespējami. Viņš bija un joprojām ir vienīgais modelētājs, kura daudziem modeļiem lemts ilgs mūžs. Par viņa kolekcijām raksta zinātniskos darbus un aizstāv disertācijas modes pasaules pētnieki un kritiķi. Taču Džanni Versače pieder ne tikai modei. Viņa apģērbu modeļi ir spilgts mūsdienu kultūras fenomens, visdrosmīgāko ideju iedzīvināšanas piemērs.

Versace
Automobilis Mini Cooper Cabrio, ko Donatella Versače demonstrēja Vīnē. 2005
No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON