„Modes bērns” Edijs Slimāns

2012. gadā par Yves Saint Laurent nama radošo direktoru kļuva Edijs Slimāns – franču dizainers, žurnālists un fotogrāfs. Šis kungs ar šaurajiem pleciem un apvainota zēna skumja izbrīna pilnajām acīm pilnībā mainīja nama prioritātes.

Hedi Slimane
Edijs Slimāns

Edijs Slimāns dzimis 1968. gadā Parīzē. Pabeidzis skolu, Politisko pētījumu institūtā Parīzē studēja politoloģiju un Luvras augstskolā – mākslas vēsturi. Vienlaikus apguva piegriezēja amatu un pavisam drīz, absolūti nedomājot par dizainera karjeru, sāka šūt drēbes pats sev. Edijs 1991. gadā iepazinās ar Žanu Žaku Pikāru (ar to pašu, pateicoties kuram pasaule iepazina Kristiānu Lakruā). Viņi sāka strādāt kopā. Tandēms pastāvēja trīs gadus: no 1992. gada līdz 1995. gadam.

Hedi Slimane
Reklāma “Pavasaris-Vasara” kolekcija 2013

Edijam par liktenīgu kļuva 1997. gads. Viņu ievēroja Īva Senlorāna biznesa partneris un tuvs draugs Pjērs Beržē. Ievēroja un piedāvāja atjaunot slaveno vīriešu līniju YSL Rive Gauche Homme. Un Slimāns atjaunoja. Tiesa, satriecošu iespaidu neatstāja un nevienu pat īpaši nepārsteidza. Taču mehānisms tika iedarbināts: Slimāna karjera modes pasaulē bija sākusies. Viņš kļuva pazīstams. Slimānu uzaicināja vadīt marku Jil Sander, kuras īpašniece tolaik bija Prada Group, no Gucci Group pienāca priekšlikums dibināt savu zīmolu… Bet vīriešu apģērbu YSL dizainers atsaucās uz Dior aicinājumu. Finālā parādījis savu Black Tie, viņš 2000. gadā Īvu Senlorānu atstāja. Turklāt gan ar Senlorānu, gan ar Pjēru Beržē saglabāja draudzīgas attiecības. Piebildīsim, ka Īvs Senlorāns, kas izdaudzināts kā noslēgts cilvēks, apmeklēja vienu no pirmajām Slimāna skatēm Dior nama vīriešu līnijas radošā direktora statusā. Turklāt izcilais kuturjē palaida garām skati, kura bija svarīga Tomam Fordam, kas Ediju nomainīja YSL radošā direktora amatā.

Hedi Slimane
Reklāma ar Kortniju Lavu

Slimāns darbu jaunajā amatā sāka ar to, ka vīriešiem atkal atjaunoja piegulošo siluetu, kas vēlāk kļuva par divtūkstošo gadu vīrišķības iemiesojumu, bet šauras bikses, džinsi ar zemu jostasvietu, piegulošas žaketes un krekli – par dizainera vizītkarti. Daudzi eksperti toreiz atzīmēja interesantu sakritību: modelētāja uzvārds burtiskā tulkojumā nozīmē „tievais vīrietis”. Ideāli piegrieztās šaurās žaketes labi iederējās arī dāmu garderobē: dažādos laikos tās labprāt valkājušas Keita Mosa, Keita Blanšeta, Nikola Kidmena un Madonna. Bet Karls Lāgerfelds par 42 kilogramiem pat notievēja, lai tikai varētu uzvilkt Slimāna dizainēto uzvalku.

Hedi Slimane
Reklāma ar Merilinu Mensonu

Edijs pastāstīja, kā šis firmai raksturīgais siluets radās: „Godīgi sakot, sāku šūt to, kas piestāv man. Ignorējot industriju, darīju to, ko uzskatīju par pareizu. Nekad neesmu gribējis kādam izdabāt vai izpatikt. Man pārmeta, ka neko nesaprotu no vīrišķības, bet man bija vienalga.” Kā apliecinājums tam, ka šis ignorances kungs rīkojas pareizi, bija balva „Starptautiskais gada dizainers”, ko 2002. gadā Edijam Slimānam piešķīra Amerikas modes dizaineru padome (CFDA). Viņa stils kļuva atpazīstams, bet pašu dizaineru sāka dēvēt par izsmalcinātu, elegantu un seksuālu. Viņš veidoja uzvalkus, kas atbilst jaunākajām modes tendencēm, turklāt iedvesmu smēlās no agrāko laiku labāko modelētāju darbiem. Eksperti atzīmēja allaž nevainojamo piegriezumu, detaļu akcentēšanu un zināmu minimālismu.

Hedi Slimane
Reklāma ar Daft Punk

Pēc tam kad bija pastrādājis par slavenā modes nama vīriešu aromātu līnijas radošo direktoru, devis svētību pirmajai ādas kopšanas līdzekļu kolekcijai Dior – Dermo System, uzkāpis panākumu virsotnē, Edijs 2007. gadā paziņoja par savu aiziešanu. Koncerna LVMH direktorāts piedāvāja Slimānam ekonomisko labklājību, solīja, ka palīdzēs iedibināt savu zīmolu, koncerna vadītājs Bernārs Arno piedāvāja atbalstu. Taču Edijs atteicās, sakot, ka nevēlas zaudēt radošo patstāvību un pārdot savu vārdu. Vēlāk Slimāns Dior paspārnē aizvadītos gadus raksturoja šādi: „Tas bija ļoti radošs laiks. Kopā ar mani bija radoši cilvēki un galvenie desmitgades talanti. Es viņus apģērbu, sadarbojos ar viņiem, fotografēju viņus. Es… izstrādāju jaunas paaudzes garderobi un veidoju noteiktu priekšstatu par mūsdienu vīriešu modi, par desmitgades pievilcību…” Bet uz žurnālista jautājumu; „Kāpēc cilvēki atkāpjas, kad sasnieguši karjeras virsotni?”, atbildēja: „Man patīk dizains, bet tā ir sanācis, ka fundaments ir fotogrāfija, kas vienmēr bijusi mana dizainera darba dibenplānā. Bet kopš 2007. gada tā sākusi iznākt priekšplānā.”

Hedi Slimane
Kolekcija Saint Laurent “Pavasaris-Vasara 2013”

Slimāns 2008. gada aprīlī aizbrauca uz ASV, lai mainītu darba lauku. Jāteic, ka jau pirms aizceļošanas pāri okeānam Slimāns nodarbojās ne tikai ar vīriešu apģērbiem, bet arī ar mēbeļu dizainu, parfimērijas flakonu izstrādi, veikalu interjeru noformēšanu un fotografēšanu. Kādu laiku viņš bija pat franču laikraksta Libération galvenais redaktors. Amerikā viņš bija vairāku izstāžu kurators, un pats izrādīja savus darbus ASV, Eiropas, Japānas galerijās FOAM Museum, Ellipse Foundation, Arndt un citās. Viņš izdomāja apvākus Phoenix, Daft Punk, Lēdijas Gāgas skaņu platēm… Un nodarbojās ar fotografēšanu, ar kuru aizrāvās kopš bērnības. Kā fotogrāfs Slimāns sadarbojās ar VOGUE, Vanity Fair, V Magazine, Dazed & Confused, Another Magazine, The New York Times Style Magazine.

Hedi Slimane

Un līdztekus, kā pats atzīst, Slimāns ne uz mirkli nepameta modi. „Īstenībā, starp apģērbu dizainu un fotogrāfiju lielas atšķirības nav, lai gan daudzi tā uzskata. Fotografējot žurnāliem, es tā vai citādi ietekmēju modi un to bagātinu ar savām idejām.” Viņa blogā Hedi Slimane Diary ir vienas vienīgas fotogrāfijas. Edijs 2004. gadā publicēja rokmūziķu fotogrāfiju kolekciju ar nosaukumu Stage („Skatuve”), pēc tam klajā nāca vairāki viņa fotogrāfiju, galvenokārt melnbalto attēlu, albumi… Taču viņš atzinās: „Es ilgojos pēc audumiem, ateljē un roku darba. Modeļi un apģērbi ir kopā ar mani arī tagad, bet tikai attēlos. Es plānoju atgriezties…” Yves Saint Laurent galvenais izpilddirektors Pols Denēvs 2012. gada pavasarī paziņoja, ka Slimāns iecelts par viņam jau pazīstamā nama (tai skaitā sieviešu līnijas) jauno radošo direktoru.

Hedi Slimane

Viņš sāka ar to, ka mainīja markas nosaukumu uz Saint Laurent Paris. Atturīgāka kļuva zīmola emblēma. Lai gan daudzi par šādu jaunā direktora rīcību bija sašutuši, Slimāna apvērsumu attiecībā uz YSL zīmolu autoritatīvais izdevums Wallpaper atzina par pašu labāko gada ietvaros.

Hedi Slimane

Drīz vien Edijs parādīja savu pirmo šai markai sagatavoto kolekciju. Slimāna uztverē 2013. gada pavasarī-vasarā dominēs XX gadsimta 70. gadu retroestētika un atpazīstamais Īva Senlorāna agrīno darbu rokenrola šiks. Dizainers it kā zvērēja uzticību metram, uzvalkus veidojot kā slavenā smokinga interpretāciju, bet garajās kleitās apliecinot cieņu laikmetam, kurā kuturjē kļuva slavens. Bija daudz melnās krāsas un tumšu piesātinātu toņu. Slimāna sievišķīgā debija bija notikusi. Kritika to uzņēma labvēlīgi. Tika pat apgalvots, ka līdz ar nosaukuma maiņu Edijs aizsācis jaunu modes nama vēstures lappusi. No izteiktiem jaunumiem eksperti atzīmēja zamša kombinezonus un cepures ar platām malām.

Hedi Slimane

Pavisam drīz Edijs laida klajā savu otro kolekciju. Šoreiz, kā rakstīja kritiķi, bija bagātīgi pārstāvēts Kalifornijas granžs (mājiens uz to, ka Slimāns dzīvo Losandželosā un strādā tālu). Tika atzīmēts, ka ir daudz rūtainu kreklu, maisveidīgu svīteru, kniežu, kleitām – izbalojušu apdruku… Modeles defilēja kardiganos ar sirsniņām, ādas īsbiksēs, tīklveida zeķbiksēs, leoparda kažoka rakstu imitējošos mēteļos, baikeru zābakos, kas, maigi izsakoties, Saint Laurent stilam ir sveši.

Hedi Slimane

Kritika plūda plašā straumē: „Skates sakarā ir tikai viens jautājums – kāpēc, Edij?”, „Vai var būt, ka par mākslas konsultanti slepus ir iecelta Lindsija Lohana?! Tas daudz ko izskaidrotu…”, „Kā dažu sekunžu laikā tikt vaļā no visiem klientiem? Pajautājiet Edijam Slimānam!”, „Edijs ar šo kolekciju Saint Laurent namu izgrūdis no nišas, kuru tas ieņēma kopā ar Chanel un Dior.” Neklusēja arī Slimāna ienaidniece Ketija Horina – viena no visietekmīgākajām modes žurnālistēm, kura arī agrāk Ediju nesaudzēja, par ko dizainers viņu uz savām skatēm neaicināja. Pēc skates noskatīšanās internetā viņa žultaini paziņoja: „Bez uzraksta Saint Laurent Edija Slimāna darinājumi nevienu neinteresēs, tāpēc ka tajos nav nekā īpaša.” Bez uzmanības viņa neatstāja arī markas nosaukuma maiņu, norādot, ka pat apcirptā veidā tas ir vērtīgāks par jauno kolekciju…Vienā no skandalozajai skatei veltītajiem interneta forumiem bija rakstīts: „Reiz Īvs Senlorāns aizsūtīja Tomam Fordam vēstuli, kurā bija teikts: „Uz podija notiekošā šova 13 minūtēs Jūs sagrāvāt 40 manas karjeras gadus.” Ko gan viņš teiktu par šo kolekciju?” Diemžēl Meistara domas nevar uzzināt. Taču viņa draugs un partneris Pjērs Beržē bija sajūsmināts par redzēto un sacīja: „Rudens-ziemas līnija ir tieši tas, kas Saint Laurent namam tik ļoti pietrūka.” Un piebilda: „Edijs grib šokēt. Kad esi mākslas cilvēks, tavs pienākums ir šokēt.” Bet Givenchy radošais direktors Rikardo Tišī, pār kuru arī savulaik gāzās kritikas lavīna, sacīja: „Es augstu vērtēju to, ko Saint Laurent namā dara Edijs. Iespējams, par šādiem vārdiem varu kļūt nelaimīgs, bet tā ir visīstākā patiesība. Viņš brīnišķīgi tiek galā ar savu darbu.”

Hedi Slimane

Tā patiešām ir: Slimāna apģērbiem ir labs noiets. Slavenā kompānija Bergdorf Goodman tiem savos veikalos ierīkoja speciālas nodaļas. Bet Barneys veikali jau par pilnu cenu pārdevuši 60 procentus no pavasara pasūtījuma.

Ja runājam par paša Slimāna reakciju uz kritiku, tad viņš par to neliekas ne zinis: izskatās, viņš ir gaidījis, ka atsauksmes būs briesmīgas. Pēc New York Times domām, iespējams, tā ir bijusi viņa viltīgā plāna sastāvdaļa. Bet viltīgais Slimāns par reklāmas kampaņas dalībniekiem uzaicināja Kortniju Lavu, Merilinu Mensonu, Arielu Pinku un Kimu Gordonu. Šie skandālisti ar iedragātu reputāciju tika fotografēti 2013. gada pavasara-vasaras kolekcijas tērpos. Par Saint Laurent seju kļuva arī Tomass Bangaltē un Gī Manuels de Omem-Kristo no dueta Daft Punk. Jāpiebilst, ka viņi tāpat kā Ty Segall ierakstīja skaņas celiņus Saint Laurent skatēm.

…Edijs uzturā lieto bērnu pārtiku, nesmēķē, nelieto alkoholu un narkotikas. Ko gan vēl šis „modes bērns” izdomās?

Hedi Slimane

No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON