Vivjena Vestvuda: ar modi pa dzīvi

Angļi mēdz teikt, ka Lielbritānijā ir trīs karalienes: reālā karaliene Elizabete II, ekspremjere „dzelzs lēdija” Mārgareta Tečere un Vivjena Vestvuda, kura pieder pie desmit šajā gadsimtā visslavenākajiem modelētājiem un kurai piešķirts Britu impērijas ordeņa kavalieres tituls. Vivjenas Vestvudas biogrāfi ja – tas ir stāsts par pelnrušķīti, kas pārveidoja modes pasauli.

Vivienne Westwood

Viņas īstais vārds ir Vivjena Izabella Svaira. Dzimusi 1941. gada 8. aprīlī Anglijā, Dārbišīras provincē. Triju bērnu ģimenē Vivjena bija vecākais bērns. Māte strādāja par audēju, tēvs bija kurpnieks. „Mani vecāki,” atceras Vivjena, „bija ļoti gaiši, gudri, ar iniciatīvu apveltīti cilvēki.” Nākamā modes dizainere uzauga pēckara Anglijā, un tas daudzējādā ziņā noteica un norūdīja viņas raksturu. Kā atceras māte, meitene jau kopš mazotnes interesējās par tērpiem, bet 16 gadu vecumā jau centās ģērbties ne tā kā visi. Meklējot labākus dzīves apstākļus, ģimene 1950. gadā pārcēlās uz Herrovu. Pametusi skolu, Vivjena šeit sāka apmeklēt pamatkursu mākslas skolā. Tomēr tas bija pavisam īsu laiku.

Vivienne Westwood
1. Kolekcija Let it Rock. 1971  2. Rudens/ ziema. 1993-1994

1962. gadā deju zālē Vivjena satika savu pirmo vīru – Dereku Vestvudu. Taču drīz, pēc dēla piedzimšanas, viņi izšķīrās. 1965. gadā viņa iepazinās ar jaunekli, kas studēja mākslas vēsturi un bija grupas Sex Pistols idejiskais iedvesmotājs, – Malkolmu Maklārenu, kurš kļuva par viņas otro vīru.

Vivienne Westwood
Kolekcija Punkature. Pavasaris/vasara. 1971

Ar dizainu Vivjena sāka nodarboties diezgan vēlu – 30 gadu vecumā. Viss sākās ar to, ka viņa izārdīja rokenrola mūziķu neparastās bikses un žaketes un savos modeļos kopēja to elementus. Pēc tam, liekot lietā bagāto fantāziju, Vivjena izveidoja panku stilu. Šai ziņā viņai palīdzēja Maklārens; kopā ar saviem biedriem viņš radīja īpašu panku filozofiju, stilistiku un mūziku, bet Vivjena tam visam atrada atbilstošu „iepakojumu”. Pateicoties viņas pūliņiem, parādījās krekliņi ar ne visai pieklājīgiem, provokatoriskiem uzrakstiem un lozungiem (tos sacerēja Maklārens), tūbiņsvārki un minikrinolīni. Vivjena bija pirmā, kas atļāvās necienīgi izturēties pret parasto klasisko balto krekliņu: noplēsa piedurknes, izārdīja plecu vīles un stērbeles sasēja mezglā uz muguras. Tā bija viņa, kas izdomāja ķēdes un kakla siksnas, saplēstas bikses…

Vivienne Westwood
Kolekcija Voyage to cythera. Rudens/ziema. 1989-1990

Taču par visskandalozāko viņas produkciju kļuva krekliņš ar karalienes ģīmetni. Vestvuda neveidoja modi šā procesa ierastajā izpratnē, viņa radīja ielas stilu. Kopā ar Malkolmu Maklārenu viņi Londonā atvēra veikalu „Viss dumpiniekiem”, kurā apģērbus iegādājās atšķirīgi domājošie tā laika jaunieši.

Vivienne Westwood
Kolekcija Salon. Pavasaris/vasara. 1992

Tieši tolaik, jau būdama divu bērnu māte, Vivjena Vestvuda īsi apgrieza savus izbalinātos matus un no tiem uz galvas izveidoja īstu jūkli. Zinātāji apgalvo, ka šo frizūru no Vivjenas pārņēma ievērojamais rokeris Deivids Bovijs.

Vivienne Westwood
Kolekcija Voyage to cythera. Rudens/ziema.

Septiņdesmito gadu vidū, kad Britāniju „iekaroja” panki, Vivjenas popularitāte strauji auga, un drīz vien viņa tika atzīta par jauniešu modes noteicēju. Kopš tā brīža sākās dizaineres reibinošais kāpiens slavas Olimpā. Vivjenas Vestvudas apģērbu kolekcijas burtiski satricināja Londonas modes demonstrēšanas zāles, to nosaukumi „Mežonis”, „Pirāti”, „Raganas” u.tml. – jauca prātus jaunajiem un šokēja vecāko paaudžu pārstāvjus.

Vivienne Westwood
Kolekcija Salon. Pavasaris/vasara. 1992

Modes skatēs viss bija pakļauts vienai idejai: mulsināt, satriekt, šokēt. Vienā no pirmajām skatēm manekeņu ķermeņi bija izkrāsoti, mati dubļaini, uz galvas tik tikko turējās milzīgas, ar spalvām rotātas maisauduma cepures. Bet 1983. gadā Parīzē Vestvuda manekenes ietērpa trijstūrveida kleitās, turklāt žaketes bija pārlieku garas, savukārt piedurknes gandrīz skāra grīdu.

Vivienne Westwood
Kolekcija Always on camera. Rudens/ziema. 1992-1993

Vivjena to laiku atceras šādi: „Mēs protestējām pret visu, kas mūsu paaudzei nebija pieņemams. Taču dumpīgums noplaka, un man vairs nebija kur smelties iedvesmu. Sāku pētīt citu dizaineru darba paņēmienus un sapratu, ka, piemēram, tas pats Diors būtībā pārstāv Elizabetes laikmeta stila mūsdienīgu iemiesojumu. Protams, viņš radikāli pārveidojis visu redzēto. Bet silueti un tēli nāk no pagātnes. Es arī nolēmu pievērsties vēsturei.”

Vivienne Westwood
Kolekcija Vive la cocotte. Rudens/ziema. 1995-1996

Tieši 1985. gadā Vivjenas Vestvudas daiļradē notika diezgan krass pavērsiens: par viņas fi rmas stilu kļuva vēsturiskais romantisms. Viņa izrakās cauri veselai grāmatu kaudzei un atrada sirdij tuvu periodu – Dimā laiku viņa „Trīs musketieros”. Tas Vivjenai ļāva atkal kļūt par modes noteicēju: viņa mūsdienu modē ieviesa aizvadīto gadsimtu tērpu sarežģīto piegriezumu un emancipētajām sievietēm atgādināja, cik seksīgi izskatās savilkts viduklis un ar stīvu korseti piepaceltas krūtis.

Vivienne Westwood
Kolekcija Grand hotel. Pavasaris/vasara. 1993-1994

Vivjena ar vieglu roku modē ieviesa kuplus lielām punktīm izrotāta auduma svārkus un kurpes ar biezu pazoli. Jāpiebilst, ka Vivjenas Vestvudas veidotos apavus kāro valkāt gandrīz vai visi bohēmisko burziņu apmeklētāji Lielbritānijā (un ne tikai). Piemēram, ievērojamā amerikāņu aktrise Keita Mosa intervijā žurnālam Vogue teica, ka viņai beidzot esot izdevies iegādāties Viv Sex kurpes – melnas, ar četriem ērkšķiem uz katra papēža.

Viss it kā būtu labi, taču spožie panākumi kļuva par traucēkli Vivjenas personīgajā dzīvē: jo lielāku atzinību viņa izpelnījās, jo saspringtākas kļuva attiecības ar vīru. Un pēc 13 kopdzīves un radošās sadarbības gadiem Vivjena Vestvuda un Malkolms Maklārens izšķīrās.

Vivienne Westwood
Kolekcija Pavasaris/vasara. 1995-1996

Tomēr enerģiskā Vivjena, kas nekad nezaudē dūšu, pēc šā notikuma vienīgi sarosījās vēl vairāk. Atvēra vairākus jaunus modes preču veikalus, arī greznajā Londonas rajonā Meiferā, kur tagad tiek pārdoti izstrādājumi ar marku Gold Label. Firmas veikali parādījās arī Konduitielā Londonā, Mančestrā un Līdsā. 1990. un 1991. gadā Vivjena nostiprināja savus panākumus un divus gadus pēc kārtas tika atzīta par labāko dizaineri valstī.

Viņa tika stādīta priekšā karalienei un pēc dažiem gadiem no karalienes rokām saņēma balvu par ieguldījumu britu eksportā. Lai gan Vivjena Vestvuda būtībā ir autodidakts, viņa divus gadus bija pasniedzēja Lietišķās mākslas akadēmijā Vīnē, pēc tam – Vācijā. Viņas students austrietis Andreass Grontālers, kurš ir gandrīz 25 gadus jaunāks par Vivjenu, kļuva par viņas trešo vīru. Nu jau septiņus gadus viņi ir kopā.

Vivienne Westwood
Kolekcija. Pavasaris/vasara. 1995-1996

No Vivjenas Vestvudas 2006, gada kolekcijas, kas martā tika parādīta Parīzē, strāvo grieķu motīvi. Turklāt tai ir spilgts politisks zemteksts, pret kuru dizainere nekad nav bijusi vienaldzīga. 2005. gada kolekcijā uz daudziem satriecošu iespaidu atstāja topiņi ar uzrakstiem: „Es neesmu terorists. Tāpēc, lūdzu, nearestējiet mani.” Šā gada kolekcijā redzam Vivjenas iecienītos daudzslāņainos tumšsarkanos tērpus ar uzrakstu „Nevainīgs”. Vēl skatītāji jūsmīgi uzņēma garos zeltainos mēteļus, togai līdzīgās kleitas sārtos un purpura toņos, kā arī kostīmu zelta krāsā, ko papildina cepure ar platām malām un policistu uniformas stilā ieturēti aksesuāri.

No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON