Pjērs Kardēns: “Mans vārds ir svarīgāks par mani pašu” vai Ieradums būt pirmajam

Pierre CardinKira Romanova

Leģendāra modes pasaules personība, moderno trendu likumdevējs, kuturjē futūrists, cilvēks zīmols, viens no bagātākajiem Francijas cilvēkiem, 500 patentētu radošo inovāciju autors, neizsīkstošs radošu un komerciālu ideju avots, teātra mecenāts un rakstnieks, elegances un stila iemiesojums – tas viss ir Pjērs Kardēns, kura vārds jau veselu laikmetu ir plaši pazīstams pasaulē.

Pierre Cardin
Pjērs Kardēns uz sava salona fona.

“Par kuturjē jāpiedzimst”

Tieši tā saka Pjērs Kardēns, atbildot uz bezgalīgajiem jautājumiem par to, kā viņam izdevies tik īsā laikā taisīt tik spožu karjeru.

Viņš dzims 1922. gada 2. jūlijā netālu no Venēcijas senu vīndaru ģimenē. Atstājis dzimto pilsētiņu, devās uz Parīzi – mācīties.  Pirmos soļus modes pasaulē spēra tūlīt pēc Otrā pasaules kara.  Ar skolotājiem neiedomājami veicās: Žanna Pakēna un Elza Skjaparelli – spožas personības, pie kurām strādāja Pjērs, – iemācīja darbā būt izaicinošam, fantāzijas lidojumu neierobežojot ar konvencionalitātes ietvariem. Žanam Kokto un Kristiānam Berāram, ar kuriem viņš tolaik sadraudzējās, bija līdzīgs radošais kredo. Pateicoties viņiem, Kardēns 1947. gadā ieguva liktenīgu pasūtījumu: veidot tērpus un maskas filmai “Skaistule un briesmonis”, kurai bija milzīgi panākumi.  Vēlāk Kardēna kontā ieripojuši 50 kinodarbi.  Viņa debija kostīmu mākslinieka laukā tika pamanīta: Pjērs nonāca Kristiāna Diora ateljē, kur kļuva par pirmo štata darbinieku.  Laika gaitā vārds “pirmais” Pjēra Kardēna biogrāfijā dažādā sakarā parādīsies vēl ne reizi vien. Arī tagad, savos 90 gados, viņš līdera pozīcijas saglabā.

Pierre CardinČetrus gadus pie Diora apguvis apģērbu konstruēšanas likumus, viņš 1950. gadā uzsāka patstāvīgu darbību, tāpēc šis ir modes nama un zīmola Pierre Cardin dzimšanas gads.  Iesākumā pieticīgais ateljē šuva teātra tērpus, bet pēc trim gadiem pasaulei triumfāli tika parādīta pirmā sieviešu apģērbu kolekcija. Pjērs Kardēns sāka ar to, ka efektīgi izmantoja sintētiskos materiālus, bet “mēles” apgaismošanai – mēnessgaismu.  Kā vēlāk rakstīja prese, šķiet, viņš jau toreiz “izveda defilē uz ielas, bet modi – masās”. Viņa bubble dresses (burbuļkleita), kas tiek citēta arī XXI gadsimtā, līdzīgi kā Kristiāna Diora new look iegājusi modes vēsturē.

Pierre CardinNekavējoties prestižā Parīzes rajonā tika atvērts sieviešu apģērbu veikaliņš Eve, bet modelētāja Pjēra Kardēna vārds kļuva plaši pazīstams. Un viņš pirmais iedrošinājās visiem pasludināt, ka var pastāvēt ne tikai sieviešu, bet arī vīriešu mode. Tagad tas ir pašsaprotami, bet 1957. gadā tas bija revolucionārs solis piedāvāt vīriešiem apģērbus visās varavīksnes krāsās. Drīz tika atvērts modes preču veikaliņš Adam, bet notikumi risinājās tālāk: parādījās bērnu apģērbu līnija, porcelāna kolekcija un citas novitātes.

Jau starts parādīja, ka metram Kardēnam piemīt komersanta talants. Tika ņemts vērā arī Diora padoms: “Pjēr, pārdodiet dārgi – talantam jābūt atalgotam.” Olimpu Kardēns iekaroja vienā paņēmienā, taču uz lauriem negrasījās atdusēties.

Pierre Cardin“Es nekad neesmu sekojis modei”

Bez jebkādas koķetēšanas Pjērs Kardēns apgalvo: “Es nekad neesmu sekojis modei.  Es vienmēr to radīju.” Un vēl viņš mēdza atkārtot: “Cik gan daudz var padarīt, ja nemitīgi kaut ko dara!” Apliecinot, ka ļoti smalki jūt konjunktūras vēsmas, Pjērs Kardēns 1957. gadā devās uz Japānu – apgūt jaunākās šūšanas tehnoloģijas. Un iepazīties ar tirgu. Drīz vien viņš, atkal pirmais, personīgi to izpētīja Ķīnā, toreizējā PSRS, Rumānijā, nodibināja lietišķus kontaktus un iemantoja iesauku ”sarkanais”: Padomju Savienībā markas Pierre Cardin pasūtījumus pildīja 32 fabrikas, kurās viss līdz pēdējam sīkumam tika iekārtots atbilstoši tās prasībām.  To visu divdesmitā gadsimta deviņdesmitajos gados vajadzēja sašaurināt, taču Kardēna modes nams šo sarežģīto brīdi veiksmīgi pārdzīvoja.

Pierre Cardin
1965

Atgriezies no Japānas, Pjērs Kardēns pieņēma dizaina koledžas Bunka Fukossa piedāvājumu vadīt trīsdimensiju apģērbu projektēšanas kursus. Bet savas radošās idejas īstenoja, veidojot pret-a-porter kolekcijas lielajiem Parīzes universālveikaliem Printemps и Herti. Par šo “koķetēšanu ar ielu” slavenais kuturjē tika sodīts, izslēdzot no Augstās modes sindikāta, kur tika uzņemts divus gadus pirms izraidīšanas. Jāteic, ka pavisam drīz viņu atjaunoja, tāpēc ka visi kolēģi bija Kardēna dedzīgi atdarinātāji un viņus visus jau nevarēja izslēgt.  Patiecoties šim incidentam, par modes sekotājiem kļuva ne tikai bagātnieki, bet arī tie, kas modi prot novērtēt. Tā Kardēns ieviesa jēdzienu pret-a-porter – gatavie apģērbi.

Pierre Cardin
1968.

Pierre Cardin

Kardēna kosmiskais laikmets

Pjēra Kardēna radošie atradumi vienmēr bija vērsti uz nākotni, un viņam kolēģu aprindās bija domubiedri, vispirms daudziem zināmais Andrē Kurrēžs, kas attiecībā uz apģērbiem un apaviem ieturēja zinātniskās fantastikas stilu.  Savukārt Kristobals Balensiaga, sava slavenā modes nama vadītājs, šos atradumus noraidīja, jo uzskatīja, ka tie ir pārlieku avangardiski un futūristiski.    Laiks pierādīja, ka šīs idejas ir dzīvotspējīgas, un rezultātā Pjērs Kardēns un Andrē Kurrēžs sešdesmitajos gados veicināja augstās modes modernizāciju.  Kosmiskie atklājumi, pirmais cilvēka lidojums kosmosā, apliecinot cilvēka jauno lomu visumā, ļoti iedvesmoja dizaineru futūristu.

Pierre CardinPjērs Kardēns 1964. gadā pārsteidza pasauli ar revolucionāro kolekciju Space Age (“Kosmosa laikmets”). Tā izcēlās ar striktām līnijām un formām, drosmīgiem skulpturāliem modeļiem, siluetiem un ķiverēm, kas atgādināja kosmonautu skafandrus. Īsie apmetņi bez piedurknēm, kas uzvilkti virs piegulošiem rievotiem džemperiem, tika valkāti gadu desmitus.  Dizainers izmantoja modei svešus mākslīgos materiālus: gumijotu audumu, metālu, plastītu, vinilu.  Vēl vairāk, viņš izgudroja audumu ar nosaukumu kardins, ļoti izturīgu, kuram ar termopreses palīdzību var piešķirt jebkuru izturīgu formu.  Kaut kas tāds vēl nebija pieredzēts!

Tvigija. 1967.
Tvigija. 1967.

Uzticību kosmosa laikmeta garam Pjērs Kardēns saglabājis visa mūža garumā.

Par godu Jurija Gagarina lidojuma 50. gadadienai viņš izveidoja slavenā Space Age rimeiku. Kosmosa tematikai Kardēns pievērsās arī 91 gada vecumā, 2013. gadā Parīzē sarīkojot skati.

Pierre Cardin
1968.

Pjēra Kardēna lolojumi

Tie ir krāsainas un melnas zeķubikses; vīriešu puķainās kaklasaites, kas nomainīja ierastās svītrainās un vienā tonī ieturētās; žaketes bez apkaklēm un šauras bikses ar pogām, kuras tika veidotas The Beatles četriniekam un iekaroja pasauli; par tulpēm dēvētie svārki, asimetriskas kleitas, slīpā diega griezums, ģeometriski raksti un aplikācijas; vinila īsbikses; zeķzābaki; rievotie svīteri; trapecveida sarafāns; īsas tunikas; plastīta un mākslīgās ādas apģērbi; uniseksa stils, kas   ienācis apritē uz gadu desmitiem.

Pierre CardinPerspektīvu ideju meistars

Pjēra Kardēna dizaina ideju īstenošanas sfēra ir neiedomājami plaša. Dzird jokojam, ka savu vārdu viņš uzspiež, kur vien var: no automobiļiem līdz sardīnēm un marinētiem gurķiem.  Un tā ir vistīrākā patiesība, taču uzspiež nevis vārdu, bet gan logotipu.  Turklāt nevienam nav tik neuzkrītoša un vienkārša logo: viens vienīgs stilizēts burts “Р”.  Atšķirībā no citiem Kardēns nepiedāvā, lai markas klientu krūtis vai muguru apklāj pilns vārds Pierre Cardin. Un kāpēc gan slavenais zīmols nevarētu veidot dizainu mēbelēm, sanitārai tehnikai, dārgu automobiļu salonam, lieliskajiem Šveices pulksteņiem, bērnu rotaļlietām, porcelāna izstrādājumiem, lietussargiem, šķiltavām, greznām rakstāmlietām, bloknotiem, etvijām, pelnutraukiem, kabatas portfeļiem un vēl daudz kam citam?  Aprobežojoties ar šaurajiem “lupatu” ietvariem, modes dizainers pat nemanītu, ka ir sevi izsmēlis, viņa bizness pārgājis svešās rokās. Ar Pjēru Kardēnu tā nav noticis, viņš var būt par piemēru citiem.

Pierre CardinPjērs Kardēns rūpnieciskā dizaina jomā ir izstrādājis 13 galvenos dizaina risinājumus, kas veiksmīgi tiek izmantoti dažādai produkcijai.

Pierre Cardin
1969.

Proti, sev tuvo modes industriju Kardēns ir bagātinājis ar visnotaļ vērtīgām komerciālām novitātēm:

– iesākumā, pārsteidzot citus, viņš pirmais firmas logotipus izmantoja uz visiem izgatavotajiem priekšmetiem;

– viņš allaž patentēja visus savus now-how, kuru skaits jau sasniedzis 500;

– viņš pirmais sāka pārdot savas licences, turklāt ne tikai apģērbu ražošanai.  Šobrīd 900 licences, kas dod tiesības izmantot marku Pierre Cardin, ir izplatītas 140 valstīs un padara šo marku par vienu no visveiksmīgākajām pasaulē. Ar Pjēra Kardēna vārdu kopš divdesmitā gadsimta septiņdesmitajiem gadiem tiek ražotas simtiem preču: mājturības un interjera priekšmeti, galantērija, parfimērija, aksesuāri, šampanietis, konjaks, delikateses un citas.  Viņš piedāvā vairākus veiksmīgus aromātus Pierre Cardin ar skaistu ideju: “Smaržas – tas ir tērps, ko nenovelkam.  Smaržas – tā ir piemiņa, kas nepieviļ.”

Pierre Cardin
1. 1968. 2. Pegija Mofita. 1965.

“Ja izvēlies naudu – esi zaudētājs”

Iespējams, tieši šajos vārdos slēpjas viņa satriecošo biznesa panākumu atminējums.  Viņam galvenais ir aizrautība, azarts, idejas cildenums. Savukārt nauda ir tikai līdzeklis noteikta mērķa sasniegšanai. Līdz ar miljonu atplūšanu viņš ierasto dzīvi nemainīja, ja nu vienīgi dāsnāk tērēja līdzekļus sirdij tuvās mākslas atbalstīšanai.

Pierre CardinNeraugoties uz to, ka viņš aizrautīgi pievērsies daudzām sfērām un biznesa projektiem, Pjērs Kardēns nekad nav pārrāvis saikni ar modi, allaž apliecinot savu augsto, vispārēji atzīto kuturjē autoritāti. Par godu Pierre Cardin sieviešu līnijas 40. un vīriešu līnijas 30. gadskārtai Viktorijas un Alberta muzejs Londonā sarīkoja pompozu izstādi, kura pēc tam apceļoja visu pasauli.

Tagad Pjēra Kardēna bizness aptver 50 valstis.  Lai to vadītu, metrs, neraugoties uz saviem gadiem, lido gan uz Japānu, Jaunzēlandi, Ķīnu, gan uz Dienvidameriku un Vāciju. Pjēra Kardēna prioritāšu sarakstā ienākumus apsteidz centieni noturēt visai markas produkcijai piemītošo augsto kvalitāti.

Pierre CardinTā ir likteņa ironija, ka kuturjē savu karjeru sāka, modes pasaulē būdams gados visjaunākais, bet to aizvada kā visvecākais no visiem – kā īsts augstās modes patriarhs.  Turklāt viņš joprojām ir ierindā, izdara apvērsumus un atklājumus, bet savu dzīves kredo formulē tā: “Manas dzīves jēga ir vienmēr vēlēties kaut ko vairāk.  Ambīcijas ir tās, kas palīdz sasniegt virsotnes. Mīksts krēsls nav domāts man.  Interesantāk ir būt pravietim itin visur: mākslā, modē, dzīvē. Un tas jau nemaz nav tik daudz.”

Pierre Cardin
1968.
No Comments Yet

Comments are closed

FOLLOW US ON