Dižais modes imperators Džanni Versače

Versace
Džanni Versače. 1991

Olga Bobrova

“Itāļu modes karaliskās ģimenes galva” mīlēja greznību un skaistu dzīvi.  Viņa kolekcijas vienmēr sacēla furoru. Viņš izveidoja skaistas sievietes tēlu, kura bija pelnījusi tikai visu pašu labāko. Džanni Versače.  Tagad viņam būtu tikai 70 gadu.

“Man visapkārt bija kleitas, kleitas…”

Viņš piedzima 1946.gada 2.decembrī  Redžo di Kalabrijā, pašā “Itālijas zābaka” galā, mātes šūšanas ateljē mazajā pielaikošanas istabiņā. Ģimenē jau bija dēls Santo, vēlāk uzradās māsa Donatella.  Džanni redzēja, ka visa mātes mīlestība tiek Santo, bet viņam paliek tikai “adatas-pārmetumi”. Taču, lai būtu kopā ar māti, viņš ateljē faktiski nekad neatstāja, bet vēlāk teica: “Man visapkārt bija kleitas, kleitas, kleitas. Domāju, ka par savu meistarību un profesionālismu man jāpateicas mātei.”

Mācībstundu laikā viņš zīmēja kailas skaistules, un par to tika sodīts.  Bet viņš gluži vienkārši nebija paspējis piezīmēt tērpus.  Nevienam arī neienāca prātā, ka viņš ietērpa Sofiju Lorēnu un Džinu Lolobridžidu. Sapņos.  Bet īstenībā veidoja kleitas māsai, kas vēlāk teikts, ka viņa ir pirmā, kas tērpus šuva pie Versačes.

Interesants fakts: ceļš uz skolu un ateljē veda garām bordelim.  Māte aizliedza skatīties uz meičām. Viņš nolēma, ka “sievietes ir kaut kas slikts”. Un nesaprata, kāpēc citas jaunkundzes neģērbjas tikpat koši…

Versace

Versace

Pirmie soļi

Kad Džanni pabeidza skolu, māte nolēma, ka viņam jāmācās par mērnieku.  Pēc mocībām pilna gada vecāki dēlam atļāva apgūt arhitekta profesiju.  Taču mātei vajadzēja palīgu. Protams, par to kļuva Džanni, jo nespēja atteikt.  Līdz 25 gadu vecumam viņš iepirka audumus un furnitūru, brauca uz modes skatēm Londonā, Parīzē un Milānā, veda paraugus, kurus pats arī pārtaisīja, radot neatkārtojamus tērpus.  Klientes (tās bija pašu cienījamāko Redžo senjoru sievas un meitas) rautin rāvās pie Versačes.  Drīz vien valodas par viņu izplatījās ārpus pilsētiņas.  Bet divdesmitā gadsimta septiņdesmitajos gados Milānas kompānijas Florentine Flowers īpašnieks Enco Nikozija piedāvāja Džanni iespēju veidot apģērbu kolekciju.  Ar šo uzdevumu viņš spīdoši tika galā.

Versace
Kleitas skice no kolekcijas “Pavasaris-vasara 1980“.

Džanni pārcēlās uz Milānu, kur sadarbojās ar vietējiem zīmoliem Genny, Mario Valentino, Callaghan un Complice, vienmēr piedāvājot oriģinālus modeļus.  Viņa partneru ienākumi un slava auga, bet pats ideju autors sapņoja par savu modes namu.

Sapnis piepildījās 1978.gadā: kopā ar brāli, kas pārcēlās uz Milānu, viņš atvēra uzņēmumu Versace S.p.A. Par logotipu kļuva mītiskās Medūzas galvas attēls. “Tā bija pilnīgi apzināta izvēle,” skaidroja Džanni. “Medūza ir skaistuma un vienkāršības sintēze, kas tiešā nozīmē paralizē un pat hipnotizē.”

Versace
Briņa Sverisa, Krista Tērlingtone un Paulīna Porizkova. “Rudens-ziema 1987/88“.

Kolekcijas un dizaina īpatnības

Džanni 1978.gada 28.martā  Palazzo della Permanente telpās parādīja pirmo sieviešu apģērbu kolekciju ar savu vārdu. Uz podesta valdīja šiks un spožums.  Kolekcija tika atzīta par vienu no labākajām.  Bet Džanni atvēra pirmo modes preču veikaliņu.  Pēc gada dienasgaismu ieraudzīja pirmā vīriešu apģērbu kolekcija.  Drīz vien brāļi uzņēmumu pārdēvēja par modes namu Gianni Versace. 1981.gadā darbā piepulcējās Donatella, kuras pārziņā bija sakari ar sabiedrību, reklāma un fotografēšana.

Bet Džanni nodevās jaunradei. Viņa stila individualitāte izpaudās dažādu mākslas virzienu ļoti brīvā kompozīcijā, kuras spektrs sniedzās no antīkā stila līdz renesansei, no baroka līdz futūrismam. Pats maestro šai sakarā teica: “Mana iedvesma nav izglītības auglis, tā drīzāk nāk no instinkta, es vienmēr skatos uz priekšu.  Pagātne ir tikai eksperimentu iegansts.  Man “klasisks” nozīmē “mūsdienīgs”.”

Versace
Atelier Versace. Haute Couture “Rudens-ziema 1991/92“.
Versace
Atelier Versace. Haute Couture “Rudens-ziema 1991/92“.

Viņam viss bija “pārlieku”: pārlieku drosmīgs, pārlieku spilgts.  Viņš modē atsauca šaurās bikses, korsetes un minisvārkus, ieviesa zeltu apģērbā.  Taču par pašu galveno visās Gianni Versace kolekcijās kļuva bezgalīga seksualitāte. Piegulošas plūstoša auduma kleitas ar drosmīgu dekoltē, atkailinātu muguras daļu un izaicinoši šķēlumi līdz gurniem… Uz “mēles” valdīja visīstākais jutekliskums.  Viņš aktīvi izmantoja košas apdrukas un neparastus spīdīgus materiālus.  Versačes modeļos bieži vien bija izmantots dzeltenās, sarkanās un violetās krāsas salikums.  Šim modelētājam tik tipiskā āda tika apvienota ar zīdu, mežģīnēm vai džinsaudumu.

Viņam patika epatāža.  Viņa ādas tērpus no kolekcijas “Rudens–ziema 1991/92” Karls Lāgerfelds raksturoja šādi: “Tie ir tērpi sadomazohistiskām izpriecām.” Ne mazāk ekscentriska bija arī kleita no kolekcijas “Pavasaris-vasara 1994”, kurā  angļu aktrise un modele Elizabete Hērlija ieradās uz filmas “Četras kāzas un četras bēres” pirmizrādi.  Faktiski tie bija milzīgām apzeltītām spraužamadatām sastiprināti auduma gabali. Reiz Džanni pajokoja, ka veido tērpus prostitūtām.  Taču izaicinošais paziņojums netika uzskatīts par aizvainojošu: šim modelētājam bija atļauts viss!

Versace
Krista Tērlingtone. Atelier Versace. Haute Couture “Rudens-ziema 1991/92“.

Supermodeļu fenomens

Tieši Džanni Versače, slēdzot ar iemīļotajām manekenēm ekskluzīvus kontraktus, divdesmitā gadsimta astoņdesmitajos gados radīja supermodeļu fenomenu. Tas kļuva par vienu no viņa panākumu cēloņiem. Šīs topmodeles bija elki – laikrakstu lappuses bija pilnas ar stāstiem par viņu skaistumu, izcilo eleganci un skandalozajiem izlēcieniem. Klaudiju Šīferi, Kristu Tērlingtoni, Lindu Evandželistu, Sindiju Kraufordi, Naomi Kempbelu, Karlu Bruni un Helēnu Kristensenu – viņas visas bija radījis Versače.

Versace
1. Linda Evandželista. 2. Linda Evandželista. “Pavasaris-vasara 1991”. 3. Krista Tērlingtone. “Pavasaris-vasara 1991”.
Versace
1. Kārena Mildere. Atelier Versace. “Rudens-ziema 1991/92“. 2. Klaudija Šīfere. “Pavasaris-vasara 1991”. 3. Stefānija Seimūra. “Pavasaris-vasara 1991”.
Versace
Stefānija Seimūra. “Pavasaris-vasara 1993”.

Talantīgs itin visā

Viņa intereses sniedzās tālu ārpus modes ietvariem. Džanni veidoja tērpus teātra La Scala un Londonas operas iestudējumiem, viņš ir simtos skaitāmu sava ilggadējā drauga Morisa Beržāra baletu tērpu autors. Arī katras jaunas kolekcijas skate atgādināja teatrālu iestudējumu. Viss, ko izgudroja un darīja Džanni, bija krāšņs. Vai tā būtu sieviešu un vīriešu parfimērija, tērpi kinofilmām, bērnu apģērbi, gultas veļa, paklāji, pulksteņi, aksesuāri, trauki…  Un ne tikai viņa vārds garantēja panākumus. Pamatā bija talants.

Versace

Versace

Seksuālās noslieces

Kopš bērnības ap Džanni grozījās pusapģērbtas sievietes, bet viņam labāk patika vīrieši, viņš bieži ļāvās priekiem ar jaunajiem manekeniem. Viens no viņiem bija Pols Beks. Tāpēc ka viņš no Džanni aizgāja pie Donatellas, brālis un māsa veselu gadu nekontaktējās.

Par pastāvīgo kuturjē pavadoni un mīļāko kļuva Antonio de Amiko, Versace sporta līnijas izstrādātājs. Džanni gandrīz nekad nešķīrās no mīļotā.

VersaceNāve

Džanni Versačes mūžs pārtrūka negaidīti un traģiski. Viņu nogalināja netālu no Maijami 1997. gada vasarā, uz paša mājas sliekšņa. Izskanēja vairākas slepkavības versijas, saistība ar to tika piedēvēta pat Itālijas mafijai… Bet vai tad ir svarīgi, kura versija ir īstā?! Radošo spēku plaukumā bija aizgājis neordinārs cilvēks, unikāls mākslinieks, īsts modes karalis.

Taču… Karalis ir miris, lai dzīvo karaliene! Pēc dižā kuturjē nāves par modes nama vadītāju kļuva Donatella, kas zīmolu pārdēvēja par Versace. Un viņa veiksmīgi turpina brāļa aizsākto darbu.

Versace
Naomi Kempbela, Stefānija Seimūra un Krista Tērlingtone. “Rudens-ziema 1992/93“.
No Comments Yet

Comments are closed

MEDIA PARK LATVIJA
Ģertrūdes iela 20, Rīga
+371 67311333
mpb@mpb.lv

FOLLOW US ON